Українська мова



ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА  З ТЕМИ  «ГОЛОВНІ  ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ»
(ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ)
Варіант 1

1.Позначити рядок, у якому підмет виражений прикметником у значенні іменника.
А Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих?   
Б  Темна ніч сповила спорожніле місто.
В  Величезними просторами родючих земель в Україні володіли польські магнати Потоцькі.  
     Г  Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода.

2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
     А Стежка вузенька.
     Б  Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі.
     В  Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і не доступнішим.
     Г  Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем.

3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним при­судком.
А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен.
Б  Стежечка вив'юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві.
В  Уже стояла пополудня пора.
Г  По синіх водах небес  лив місяць.

4.  Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не вживають.
А Мова кожного народу явище давнє.
Б  Доля української мови сумна й героїчна водночас.
В  Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу.
Г   Мова основа культури нації, найбільший її скарб.
Д Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства.

5.  Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них  підмет


 А  Увійшло двоє.                                          
Б   Ще за життя Івана Сірка про нього ходи-         1.Іменник
ли легенди.                                                              2. Займенник
В  Багато грабіжників зазіхало на багатство          3. Числівник
і могутність Києва.                                                 4. Сполучен-      
Г У Херсонесі вчені відкрили частину під-               ня числ. з         
водного античного міста.                                          іменником.
                                                                               5. Власна назва
 Д. Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів         
 6.Дієприкм. у знач.
 з пилою чи сокирою.                                                імен.  
 Е  Чумацький Шлях – вірний орієнтир
наших пращурів

6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях:
     
А  У народі Київ завжди був символом непо­хитності, непереможності і вічної слави.    
Б  Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця.
В  Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати.   
Г   Великдень — день особливий.  
Д   Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ.  
        Е  У Михайлівці живуть люди стримані.    


1     Простий присудок.
2     Складений дієслів­ний присудок.
3     Складений іменний присудок.
7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.
А   Ще років сорок тому неодмінним атрибу­том українського сільського весілля була скриня.   
Б   У багатьох місцевостях відомий був весіль­ний обряд «пересуви» і «викупу»  скрині.                        
В   Хліб завше був трудним.  
Г   Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк.
Д  Київ — колиска нашої свободи і держав­ності.
Е   Михайлівські вулиці сірі, піщані.

1. Іменник у формі називного відмінка.
2. Іменник у формі  орудного відмінка.
3. Прикметник у формі називного відмінка.
4. Прикметник у формі орудного відмінка.
8.  Записати текст. Розставити розділові знаки. Підкреслити головні члени речення, вказати, чим вони виражені.
Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов'янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії.
Друкування Біблії  це була знаменна подія в усьому слов'янському світі  це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки сво­їм шрифтам  верстці  друкові  великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненкд).
9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений на­звою художнього твору, у другому — присудок був виражений фразеологізмом.






Варіант 2

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значен­ні іменника.
А Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади.
Б  Більшість людей пише листи майже автоматично.
В  Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі.
Г   3 приємністю згадується дитинство.
2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
А Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна.
Б  Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни.
В  За городом тихою срібною гладінню розлився ставок.
Г  Блискавки розривали тьму на шмаття.  
3. Позначити рядки, у яких зазначено речення зі складеним іменним при­судком.
А Я сидів на ґанку з важкою душею... .
Б  Гришка почав пригадувати.
В  За Дніпром плив довгий журавлиний ключ.
Г   За горами почався болотистий ліс.
4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживають тире.
 А Життя це пізнання світу.
Б Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний.
В Добре слово безцінна сила.
Г  Рідна пісня наче срібний струмочок.
Д  Конвалія отруйна.
5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів.   .
А  Одного разу Олеся з Михайликом лагоди-     1   Займенник.
лись у ліс по ягоди.                                             2   Сполучення двох імен
     Б   Ніщо так легко не зводить, зближаючи            ників.
і єднаючи нас, як дорога.                                    З   Сполучення числівни-
В  Двадцяте століття створило купу забобо-         ка з іменником.
нів, нічим серйозно не обґрунтованих.            4   Прикметник у значен-
Г   Одного літнього дня стояло перед карти-        ні іменника.
ною троє людей.
Д  Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пру­жок на сході, глянув на небо, підвівся.
Е  Сильний уміє захищати, уміє любити.
6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях.
А  На іржання білого коня коротким клеко-          1   Простий присудок,
том обізвався лелека.                                          2   Складений дієслів-
Б  Орда хотіла накрити чорними крилами                ний присудок.
Україну.                                                               З   Складений іменний
В  Почувся шерхіт босих хлоп'ячих ніг.                      присудок.
    Г  День був літній, спекотний.
Д  Ліс зробився страшенно густий.
Е   Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе.


7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.

А  Моє дитинство не було безжурним.
Б   Ім'я Григорія Сковороди давно ста­ло символом мудрості на українській землі .
В   Осінь того року випала дощова.
Г   Сусідство впродовж багатьох сто­річ відігравало вагому суспільну функцію повсякденного життя серед людей.  
Д  Квітки і листя конвалії мають ліку­вальні властивості.
Е  20-50-ті роки XX століття — це епо­ха нечуваного в нових часах гено­циду.
1. Іменник у формі називного відмінка.
2. Іменник у формі знахідного  відмінка.

3. Іменник у формі орудного відмінка.
4. Прикметник у формі називного відмінка.
5. Прикметник у формі орудного відмінка.

8.  Записати текст. Розставити розділові знаки. Підкреслити головні члени речення, вказати, чим вони виражені.

 Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов'янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії.
Друкування Біблії  це була знаменна подія в усьому слов'янському світі  це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки сво­їм шрифтам  верстці  друкові  великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненкд).

9.       Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений склад­ною власною назвою, у другому — присудок був виражений фразеологіз­мом.