ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ «ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ»
(ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ)
Варіант 1
1.Позначити рядок, у якому підмет виражений прикметником у значенні іменника.
А Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих?
Б Темна ніч сповила спорожніле місто.
В Величезними просторами родючих земель в Україні володіли польські магнати Потоцькі.
Г Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода.
2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
А Стежка вузенька.
Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі.
В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і не доступнішим.
Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем.
3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком.
А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен.
Б Стежечка вив'юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві.
В Уже стояла пополудня пора.
Г По синіх водах небес лив місяць.
4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не вживають.
А Мова кожного народу явище давнє.
А Мова кожного народу явище давнє.
Б Доля української мови сумна й героїчна водночас.
В Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу.
Г Мова основа культури нації, найбільший її скарб.
Д Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства.
5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підмет
А Увійшло двоє.
Б Ще за життя Івана Сірка про нього ходи- 1.Іменник
ли легенди. 2. Займенник
В Багато грабіжників зазіхало на багатство 3. Числівник
і могутність Києва. 4. Сполучен-
Г У Херсонесі вчені відкрили частину під- ня числ. з
водного античного міста. іменником.
5. Власна назва
Д. Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів
6.Дієприкм. у знач.
6.Дієприкм. у знач.
з пилою чи сокирою. імен.
Е Чумацький Шлях – вірний орієнтир
наших пращурів
6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях:
А У народі Київ завжди був символом непохитності, непереможності і вічної слави.
Б Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця.
В Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати.
Г Великдень — день особливий.
Д Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ.
Е У Михайлівці живуть люди стримані.
1 Простий присудок.
2 Складений дієслівний присудок.
3 Складений іменний присудок.
7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.
А Ще років сорок тому неодмінним атрибутом українського сільського весілля була скриня.
Б У багатьох місцевостях відомий був весільний обряд «пересуви» і «викупу» скрині.
В Хліб завше був трудним.
Г Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк.
Д Київ — колиска нашої свободи і державності.
Е Михайлівські вулиці сірі, піщані.
1. Іменник у формі називного відмінка.
2. Іменник у формі орудного відмінка.
3. Прикметник у формі називного відмінка.
4. Прикметник у формі орудного відмінка.
8. Записати текст. Розставити розділові знаки. Підкреслити головні члени речення, вказати, чим вони виражені.
Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов'янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії.
Друкування Біблії це була знаменна подія в усьому слов'янському світі це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм шрифтам верстці друкові великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненкд).
9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою художнього твору, у другому — присудок був виражений фразеологізмом.
Варіант 2
1. Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значенні іменника.
А Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади.
Б Більшість людей пише листи майже автоматично.
В Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі.
Г 3 приємністю згадується дитинство.
2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
А Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна.
Б Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни.
В За городом тихою срібною гладінню розлився ставок.
Г Блискавки розривали тьму на шмаття.
3. Позначити рядки, у яких зазначено речення зі складеним іменним присудком.
А Я сидів на ґанку з важкою душею... .
Б Гришка почав пригадувати.
В За Дніпром плив довгий журавлиний ключ.
Г За горами почався болотистий ліс.
4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживають тире.
А Життя це пізнання світу.
А Життя це пізнання світу.
Б Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний.
В Добре слово безцінна сила.
Г Рідна пісня наче срібний струмочок.
Д Конвалія отруйна.
5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів. .
А Одного разу Олеся з Михайликом лагоди- 1 Займенник.
лись у ліс по ягоди. 2 Сполучення двох імен
Б Ніщо так легко не зводить, зближаючи ників.
і єднаючи нас, як дорога. З Сполучення числівни-
В Двадцяте століття створило купу забобо- ка з іменником.
нів, нічим серйозно не обґрунтованих. 4 Прикметник у значен-
Г Одного літнього дня стояло перед карти- ні іменника.
ною троє людей.
Д Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок на сході, глянув на небо, підвівся.
Е Сильний уміє захищати, уміє любити.
6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях.
А На іржання білого коня коротким клеко- 1 Простий присудок,
том обізвався лелека. 2 Складений дієслів-
Б Орда хотіла накрити чорними крилами ний присудок.
Україну. З Складений іменний
В Почувся шерхіт босих хлоп'ячих ніг. присудок.
Г День був літній, спекотний.
Д Ліс зробився страшенно густий.
Е Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе.
7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.
А Моє дитинство не було безжурним.
Б Ім'я Григорія Сковороди давно стало символом мудрості на українській землі .
В Осінь того року випала дощова.
Г Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало вагому суспільну функцію повсякденного життя серед людей.
Д Квітки і листя конвалії мають лікувальні властивості.
Е 20-50-ті роки XX століття — це епоха нечуваного в нових часах геноциду.
1. Іменник у формі називного відмінка.
2. Іменник у формі знахідного відмінка.
3. Іменник у формі орудного відмінка.
4. Прикметник у формі називного відмінка.
5. Прикметник у формі орудного відмінка.
8. Записати текст. Розставити розділові знаки. Підкреслити головні члени речення, вказати, чим вони виражені.
Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов'янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії.
Друкування Біблії це була знаменна подія в усьому слов'янському світі це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм шрифтам верстці друкові великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненкд).