Література


7 клас
ВСТУП. ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ. ПРО ДАЛЕКІ МИНУЛІ ЧАСИ.
1. Вирізнити, що відображає дійсність у художніх образах і створює нову художню реальність (1 бал)
А Музика
Б Література
В Архітектура
Г Живопис

2. Ідентифікувати, з якої пісні ці строчки: «Іди, сину, геть від мене –
Нехай тебе турки візьмуть!» (1 бал)
А «Ой на горі та женці жнуть»
Б «Гомін, гомін по діброві»
В «Стоїть явір над водою»
Г «Ой у степу криниченька»

3. Визначити, за що старі баби кочергами гнали парубка («Жартівливі коломийки»)(1 бал)
А Порвав штани
Б Пошкодив гарбузи
В Став запалив
Г Грав на скрипці

4. Визначити, за що була бита жінка («Жартівливі коломийки») (1 бал)
А За язик
Б Тому, що худа
В Лінива
Г На роботі замерзає

5. Вирізнити ознаки коломийки (1 бал)
А Зображується одна комічна або трагікомічна подія, сюжет однолінійний, не розгалужений, невелика кількість дійових осіб
Б Складається з фабули й моралі, будується на алегорії
В Складається з дворядкової строфи, кожен рядок містить прикінцеву риму і налічує 14 складів
Г Розташовані у хронологічній послідовності оповіді

6. Вирізнити, в який університет вступив Іван Франко (1 бал)
А Київський
Б Чернівецький
В Харківський
Г Львівський

7. Згадати – Мирослава (І. Франко «Захар Беркут») - це (1 бал)
А Донька Захара Беркута
Б Донька Бурунди
В Донька Тугара Вовка
Г Племінниця Митька Вояка

8. Вирізнити, хто з героїв повісті І. Франка «Захар Беркут» закликав тухольців «не відбити ворога, а розбити», щоб не постраждали інші села
(1 бал)
А Захар Беркут
Б Максим Беркут
В Мирослава
Г Тухольські старці

9. Визначити, навіщо Захар Беркут між Зеленими святами і святом Купайла на кілька неділь ходив у гори (за твором І. Франка «Захар Беркут) (1 бал)
А За грибами
Б За зіллям
В Відпочивати
Г До сина

10. Віддиференціювати, в котрому з поданих рядів перераховані дійові особи повісті І. Франка «Захар Беркут» (1 бал)
А Захар Беркут, Тугар Вовк, Олесь, Мирослава, Сашко
Б Захар Беркут, Тугар Вовк, Максим, Мирослава, Бурунда
В Захар Беркут, Тугар Вовк, Максим, Мирослава, Любомир
Г Захар Беркут, Тугар Вовк, Максим, Олесь, Ярослав

11. Вибрати, хто з персонажів навчив тухольців робити метавки (за повістю І. Франка «Захар Беркут») (1 бал)
А Максим
Б Тугар Вовк
В Мирослава
Г Бурунда

12. Визначити правильний варіант - Мирослава говорила: «Тугар Вовк перестав бути моїм батьком, відколи…» (за повістю І. Франка «Захар Беркут») (1 бал)
А Зрадив
Б Поїхав
В Заборонив одружуватись
Г Загинув

13. Вибрати, кого з героїв повісті «Захар Беркут» стосується ця характеристика: «Усе в нього виходило у свій час і на своїм місці, без сумішки і сутолоки; …усюди був однаковий, спокійний, свобідний у рухах і словах…» (за твором Івана Франка «Захар Беркут») (1 бал)
А Тугара Вовка
Б Захара Беркута
В Максима Беркута
Г Бурунди

14. Відокремити, яка головна думка повісті І. Франка «Захар Беркут»
(1 бал)
А Найбільшим скарбом у житті є честь, служіння правді, справедливості
Б Кохання все переможе
В Будь що захистити рідне село
Г Сила народу в його згуртованості, а розбрат ослаблює країну

15. Віднайти , що не стосується елементів сюжету (1 бал)
А Кульмінація
Б Експозиція
В Розв’язка
Г Характеристика героя

16. Віднайти рядки , які не відносяться до пісні « Гомін, гомін по діброві» (1 бал)
А «…Вернись, синку, додомоньку,
Змию тобі головоньку!»
Б «Старша сестра коня веде,
А підстарша зброю несе…»
В «Ой ночують чумаченьки
В чистім степу при долині…»
Г «Мати сина проганяє:
Іди, сину, геть від мене –
Нехай тебе турки візьмуть!»

17. Віднайти послідовність (пісня «Ой у степу криниченька») (2 бали)
А «…Поховали того чумаченька
У зеленому байраці.»
Б «…Гей, там чумак сиві воли пасе
Та з криниці напуває.»
В «Ой прилетіла сива зозуленька,
Та все «ку-ку» та «ку-ку».»
Г «Ой ночують чумаченьки
В чистім степу при долині…»

18. Віднайти послідовність розвитку сюжету повісті І. Франка «Захар Беркут» (2 бали)
А «Вся тухольська громада зібралася тепер перед тим останнім ворожим становищем, окружаючи ворогів, турбували їх іззаду стрілами…»
Б «Було се 1241 року. Весна стояла в тухольських горах.»
В «Стародавнє село Тухля – се була велика гірська оселя з двома чи трьома чималими присілками, всього коло півтора тисячі душ.»
Г «Широкою рікою плили по Русі пожежі, руїни та смерть. Страшенна монгольська орда з далекої Азії налетіла на нашу країну…»

19. Співвіднести літературознавчий термін та його визначення (4 бали)
1 Прислів’я
2 Коломийка
3 Загадка
4 Епітет
А Короткий, поданий у прихованій формі опис предмета чи явища, що вимагає відгадки
Б Художнє означення, що підкреслює характерну рису, якість предмета
В Стислий образний народний вислів з повчальним висновком
Г Жанр української пісенної лірики, чия ритмомелодика пов’язана з однойменним народним танцем

20. Віднайти відповідність між літературознавчим терміном та його визначенням (4 бали)
1 Повість
2 Повість-притча
3 Ліро-епічна поема
4 Історична повість
А Віршована повість (рідше оповідання). В основі сюжет, який глибоко розкриває
світ почувань та переживань персонажів
Б Епічний твір оповідного характеру, доволі значний за обсягом, у якому докладно розповідається про події, що відбувалися з героями протягом довгого часу
В Епічний прозовий твір, сюжет якого побудований на історичному матеріалі
Г Своєрідний різновид повісті, у якому наявна алегорична оповідь, що має на меті
підвести читача до чітко визначеної моралі твору

21. Співвіднести рядки з пісні з її назвою (4 бали)
1 «Гомін, гомін по діброві»
2 «Ой на горі та женці жнуть»
3 «Стоїть явір над водою»
4 «Ой у степу криниченька»
А «Воли ревуть, води не п’ють…»
Б «На козака негодонька, козак зажурився…»
В «А попереду Дорошенко веде своє військо…»
Г «Старша сестра коня веде…»

22. Співвіднести портретні характеристики з персонажами (за повістю
І. Франка «Захар Беркут») (4 бали)
1 «Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця…чорним волоссям…»
2 «…ніжна, добра, з живим чуттям і… стидливим лицем…»
3 «Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем…»
4 «Мужчина величезного росту й геркулесової будови тіла, з лицем темно-оливкової барви…»
А Бурунда
Б Захар
В Мирослава
Г Тугар Вовк

23. Віднайти відповідність між ім’ям героя повісті І. Франка «Захар Беркут» і уривком з тексту (4 бали)
1 Максим
2 Тугар Вовк
3 Мирослава
4 Захар Беркут
А «Він святкував почин свого нового життя, - бо недавно князь Данило дарував йому в Тухольщині величезні полонини і ціле одно пригір’я Зелеменя…»
Б «Але в чім не мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у смілості і рішучості…»
В «…був правдивим образом тих давніх патріархів, батьків і провідників цілого народу, про яких говорять нам тисячолітні пісні…»
Г «…Аж нині, супроти найважнішого і найтяжчого діла, почув себе вповні самим собою, вповні начальником сеї невеличкої армії, заряджував із правдиво начальницькою вважливістю…»

24. Співвіднести жанр пісні з її назвою (4 бали)
1 Козацька
2 Чумацька
А «Ой у степу криниченька»
Б «Гомін, гомін по діброві»
В «Ой на горі та женці жнуть»
Г «Стоїть явір над водою»

25. Віднайти відповідність між персонажем та висловом (за повістю
І. Франка «Захар Беркут») (4 бали)
1 «Вибору немає. Берімо поміч, де її знайдемо»
2 «Я не піду дальше! Я не стану зрадницею свого краю! Я покину батька, коли не зможу відвести його від його проклятого наміру»
3 «Великої сили великого Чінгісхана ми не лякаємось. Вона може нас зробити трупами, але не зробить нас рабами»
4 «До остатньої краплі крові повинна боронити громада своєї свободи, свого святого ладу!»
А Мирослава
Б Тугар Вовк
В Захар Беркут
Г Максим

ПРО ДАЛЕКІ МИНУЛІ ЧАСИ

1. Згадати, як називається неподільний смисловий елемент сюжету (1 бал)
А Мотив
Б Кульмінація
В Експозиція
Г Розвиток подій

2. Вирізнити рядок, у якому перераховано ознаки балади (1 бал)
А Напруженість композиції, трагічна розв’язка, емоційне напруження, одна подія з життя головного героя, лаконічність
Б Напруженість композиції, щасливий кінець, емоційне напруження, одна подія з життя головного героя, лаконічність
В Напруженість композиції, трагічна розв’язка, емоційне напруження, велика кількість дійових осіб
Г Напруженість композиції, лаконічність, незначна кількість героїв, відсутнє емоційне напруження

3. Вибрати, чим славився рід Судаків (за повістю А.Чайковського «За сестрою») (1 бал)
А «… що давав себе без опору в’язати.»
Б «…що не було між ними ні одного, який би не був на Січі між низовим товариством.»
В « …що одне без одного жити не могло…»
Г «…що розумів, як до нього говорили, і знав де що відповісти.»

4. Вибрати, кого з персонажів повісті А. Чайковського «За сестрою» стосується ця характеристика:
« Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта й замащена … мав на Січі славу неабиякого сила» (1 бал)
А Семен Непорадний
Б Степан Судак
В Мустафа
Г Сотник Недоля

5. Вирізнити провідний мотив балади Т. Шевченка «Тополя» (1 бал)
А Небажання жити з нелюбом
Б Невмирущість справжнього кохання, краси вірності
В Віра в ворожіння
Г Краса природи

6. Вирізнити, де було написано поезію Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало…» (1 бал)
А Орська фортеця
Б Петербург
В Моринці
Г Київ

7. Згадати, хто втішив маленького хлопчика у вірші Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало» (1 бал)
А Мати
Б Бабуся
В Сестричка
Г Дівчина

8. Вирізнити, у якому рядку правильно перераховані члени родини Судаків (повість А. Чайковського «За сестрою» ) (1 бал)
А Дід Андрій, Степан, Петро, Павло, Ганна
Б Дід Андрій, Степан, Палажка, Петро, Павло
В Дід Андрій, Степан, Параска, Петро, Павло, Ганна
Г Дід Андрій, Степан, Палажка, Петро, Павло, Ганна

9. Вибрати, яке продовження має рядок з поезії Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало»:Та й почула, що я плачу,… (1 бал)
А Показала, де село
Б Прийшла, привітала
В Подивилась, усміхнулась
Г Підійшла ближче

10. Вирізнити головну думку поезії Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало»
(1 бал)
А Замилування природою
Б Усвідомлення своєї гіркої долі
В Роздуми над долею закріпаченого села
Г Показати перше юнацьке кохання поета

11. Згадати назву твору Т. Шевченка, з якого взято ці рядки:
Подивиться - серце ниє:
Кругом ні билини!
Одна, одна, як сирота
На чужині, гине! ( 1 бал)
А «Мені тринадцятий минало»
Б «Заповіт»
В «Мені однаково»
Г «Тополя»

12. Вирізнити, який елемент в баладі «Тополя» Т. Шевченка є фантастичним (1 бал)
А Дівчина перетворюється на тополю
Б Дівчина пішла до ворожки
В Дівчина випила зілля
Г Дівчина не одружилася з багатим

13. Визначте головну думку повісті А. Чайковського «За сестрою» (1 бал)
А Задля високої мети можна збрехати
Б Автор пишається минувшиною України
В Серед татар траплялися хороші люди
Г Треба вірити в себе, зберігати надію, робити все для реалізації високої мети.

14. Вирізнити, у яких рядках зосереджена кульмінація поезії Т, Шевченка «Заповіт» (1 бал)
А «Як умру, то поховайте
Мене на могилі…»
Б «Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу…»
В «Поховайте та вставайте.
Кайдани порвіте
І вражою злою кров,ю
Волю окропіте.»
Г «Не забудьте пом.янути
Незлим тихим словом.»

15. Знайти рядки, які не відносяться до подій твору Т. Шевченка «Тополя» (1 бал)
А «Минув і рік, минув другий –
Козака немає;»
Б «…Все покину і полину
До самого Бога …»
В «Полюбила чорнобрива
Козака дівчина.»
Г «Зілля дива наробило –
Тополею стала»

16. Встановити, яка подія розташована не в хронологічному порядку у творі А. Чайковського «За сестрою» (1 бал)
А «У Спасівці жив славний козацький рід Судаків. Вони славились тим, що не було між ними ні одного, який би не бував на Січі між низовим товариством.»
Б «За той час обидва ватажки постановили підійти під татарський кіш. Татарин
покаже дорогу.»

В «Заїхали в дворище Девлет-гірея. Воно дуже було схоже на оселю
Сулеймана. Слуги вже сповістили Девлет-гірея, що мулла вертається…»

Г «Уже розвиднілось, як втікачі почули якийсь гамір. Усі прокинулись.
Один підвів голову з комиша і крикнув…»

17. Встановити послідовність подій у 7 розділі повісті А. Чайковського «За сестрою» (2 бали)
А «- Ми їдемо в Крим, і ти їдеш з нами: як будеш добрий, то й тобі буде добре.»
Б «Усі невільники зітхнули. Вони зраділи, що Павлуся обминула кара.»
В «Татари були ним задоволені й були певні, що він забусурманиться.»
Г «…донесли Мустафі про втечу невільника Павлуся та ще про крадіж найкращого коня, він розіслав гінців і назначив кару сто нагаїв дротяних на спину…»

18. Відновити хронологію подій життя Т. Шевченка (2 бали)
А Отримує статус вільної людини
Б Арешт і ув’язнення поета в казематі 3 відділу Петербурга
В Разом з паном потрапляє до Петербурга
Г Перша подорож до України

19. Встановити відповідність між цитатами та героями, що їх мовили (за повістю А. Чайковського «За сестрою») (4 бали)
1 «- Степане! Зброю бери! В селі татари!»
2 «- Стій, козаче! Так не можна,… Наврочиш хлопця, то й умре з того. Ось йому сонце в лице світить. Зле, йому холодку треба.»
3 «Я з татарської неволі втік. П’ять літ мене поганці мучили, та вдалось мені на татарському краденому коні втекти. Десять днів степом їхав та сирою рибою живився, бо й кресала в мене нема…»
4 «- Ні майна я не хочу, а лиш ось що прошу: у Сулеймана-ефенді живе невільник Остап Швидкий, українець, земляк мені. Звели його викупити і подаруй мені.»
А Павлусь
Б Харциз
В Дід Андрій
Г Дід Панас

20. Встановити, про кого сказано (за повістю А. Чайковського «За сестрою») (4 бали)
1 Харциз
2 Павлусь
3 Палажка
4 Семен Непорадний
А «На Січі мав славу неабиякого силача. Згинав залізні штаби, а коня підіймав перед себе, мов барана.»
Б «Він відрікся Христа, пристав до нашого найтяжчого ворога, зраджує братів своїх, продавав християнських дітей поганцям.»
В «Тепер жилось йому дуже добре. Йому подарували волю, зробили те, чого забажав. Виходив, коли хотів, у місто, знайомився з ровесниками з багатих татарських родин, їздив на коні, стріляв з лука та рушниці.»
Г «Кинулась, мов поранена левиця, і розрубала йому голову. Відтак скочила перед дитину і, закриваючи її своїм тілом, рубала сокирою на всі боки.»

21. Віднайти відповідність між цитатами і назвами творів Т. Шевченка, з яких вони взяті. (4 бали)
1 «Бридня!.. А й досі, як згадаю,
То серце плаче та болить,
Чому Господь не дав дожить
Малого віку у тім раю.»
2 «Любить його, моя сиза,
Серце не навчити.
Пішла б же я утопилась –
Жаль душу згубити.»
3 «…Все покину і полину
До самого Бога
Молитися… а до того –
Я не знаю Бога.»
4 « Там десь милий чорнобривий
По полю гуляє,
А я плачу, літа трачу,
Його виглядаю.»
А «Тополя»
Б «Заповіт»
В «Мені тринадцятий минало…»
Г «Тополя»

22. Співвіднести дату з подією в житті Т. Шевченка ( 4 бали)
1 Тараса Шевченка було викуплено з кріпацтва
2 Арешт і ув’язнення поета в казематі 3 відділу Петербурга
3 Побачила світ Шевченкова перша збірка – «Кобзар»
4 Тарас Шевченко написав «Заповіт»
А 1838
Б 1840
В 1847
Г 1845

23. Співвіднести теоретичні поняття і їхні визначення (4 бали)
1 Балада
2 Метаморфоза
3 Контраст
4 Мотив
А Художній прийом, побудований на різко окресленій протилежності в чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ
Б Неподільний смисловий елемент сюжету. Сукупність, тісне переплетіння цих елементів лежить в основі композиційної побудови ліричного твору
В Ліро-епічний твір історичного або героїчного змісту, часто з елементами фантастики.
Г Художній прийом, який передбачає перетворення однієї форми образу на іншу, його видозміну.

24. Віднайти відповідність між теоретичними поняттями і прикладами, що розкривають їхній зміст. (4 бали)
1 Портрет
2 Романтичний пейзаж
3 Метаморфоза
4 Контраст
А «По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.»
Б «Лице чорне, пожовкле та розкуйовджена чорна борода»
В «Чого так весело було.
Господнє небо і село,
Ягня, здається веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та не довго сонце гріло,
Недовго молилось…
Запекло, почервоніло
І рай запалило.»
Г «Зілля дива наробило –
Тополею стала.»

25. Встановити відповідність між словами і їхніми лексичними значеннями (4 бали)
1 Обоз
2 Гяур
3 Харциз
4 Ясир
А Розбійник, грабіжник
Б Транспортні засоби для перевезення зброї, продовольства.
В Полон
Г У мусульман – людина, яка не сповідує іслам.




Я І СВІТ

1. Згадати, як називається авторська оповідь про самого себе, власне життя або якийсь його період, побудована на спогадах (1 бал)
А Дума
Б Автобіографічний твір
В Автобіографія
Г Акровірш

2. Вирізнити, що є символом у повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» (1 бал)
А Птахи
Б Рідна хата
В Сонце
Г Хліб і сіль

3. Згадати, кому присвятив М. Стельмах повість «Гуси-лебеді летять…» (1 бал)
А Дідові
Б Товаришеві
В Батькам
Г Дружині

4. Вирізнити, що дід Дем’ян говорив про лебедів (М. Стельмах повість «Гуси-лебеді летять…») (1 бал)
А Вони приносять на крилах життя
Б Вони приносять на крилах казку
В Вони приносять на крилах пісні
Г Вони приносять на крилах сни

5. Визначити жанр твору М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» (1 бал)
А Романтична повість
Б Сатирична повість
В Автобіографічна повість
Г Героїко-романтична повість

6. Вирізнити, про що ці слова: «Та є в мене, коли послухати одних, слабість, а коли повірити іншим – дурість…» (за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…») (1 бал)
А Бажання читати
Б Малювання
В Складання віршів
Г Танці

7. Визначити, хто з героїв повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» сказав ці слова: «З яких статків я його вчитиму, коли таке убожество обсіло нас?» (1 бал)
А Дідусь
Б Батько
В Бабуся
Г Мати

8. Вибрати, як Михайлик зміг відвідувати школу взимку (М. Стельмах повість «Гуси-лебеді летять…»). (1 бал)
А Босий
Б Батько носив на руках
В Мати возила на санках
Г Не ходив до школи

9. Згадати, від чого письменник Григір Тютюнник постраждав у дитинстві? (1 бал)
А Голодомор
Б Несправедливість матері
В Жорстокість дядька
Г Епідемія

10. Пізнати, чим є зображення тяжких поневірянь Климка у часи фашистської окупації рідного краю (Григір Тютюнник повість «Климко»)
(1 бал)
А Ідея
Б Основна думка
В Мотив
Г Тема

11. Вирізнити, що снилося уночі Климкові (Григір Тютюнник повість «Климко») (1 бал)
А Вся родина за столом
Б Він з батьком на риболовлі
В Зграя жовтих воронів і горобців
Г Табун чорних коней

12. Визначити, до якого міста йшов Климко (Григір Тютюнник повість «Климко») (1 бал)
А Київ
Б Харків
В Полтава
Г Слов’янськ

13. Вирізнити, для кого було найбільшою радістю «…покласти перед дядьком чепурно списані зошити, а самому заходитись поратись…» (1 бал)
А Михайлик (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…»)
Б Климко (Григір Тютюнник «Климко»)
В Зульфат ( Г. Тютюнник «Климко»)
Г Павлусь (А. Чайковський «За сестрою»)

14. Вибрати, який жанр повісті Григора Тютюнника «Климко» (1 бал)
А Автобіографічна повість
Б Сатирична повість
В Повість автобіографічної трилогії
Г Героїко-романтична повість

15. Встановити неправильну подію в повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» (1 бал)
А Михайлик пішов до школи
Б Знайомство з Любою
В Померла бабуня
Г Михайлик дав молока незнайомому хлопчику

16. Встановити подію, яка не стосується 3 розділу повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» (1 бал)
А «Першого дня йому йшлося легко, навіть весело. Пухка пилюга на дорозі гріла босі ноги, в кишенях дядькової діжурки лежало шість великих сухарів із білого хліба і чимала торба на сіль»
Б «А я знаю, як тебе звати, - довірливо каже дівчина і двома пальцями перебирає скляне з краплинами сонця намистечко»
В «Уже сонце потроху почало визбирувати росу, коли я доїхав до Якимівської загорожі. Вона була обнесена веселим свіжообструганим воринням, за ним спадисто ішла під сонце висока трава»
Г «На сінешньому порозі з’являється бабуся. Вона ще не знає що й до чого, але теж починає сміятися, бо ж чогось сміється її чоловік»

17. Встановити послідовність подій в повісті Григора Тютюнника «Климко»
(2 бали)
А Климко і Зульфат зустрічають свою вчительку
Б Климко з шевцем рятує дівчину від Німеччини
В Повернення Климка додому з сіллю
Г Климко перебуває у тітки Марини

18. Встановити послідовність подій у 4 розділі повісті Григора Тютюнника «Климко» (2 бали)
А Спасіння дівчини від відправки до Німеччини
Б Климко зустрів на базарі шевця
В Климко прокинувся і зрозумів, що хворий
Г Знайомство з тіткою на базарі

19. Співвіднести ім’я героя і його захоплення (за твором М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…») (4 бали)
1 Читання
2 Садіння городини
3 Вихваляння
4 Майстрування
А Дід Дем’ян
Б Дядько Микола
В Михайлик
Г Мати

20. Співвіднести визначення літературознавчих термінів з їх назвою (4 бали)
1 Особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, що часто повторюється при змалюванні даного героя
2 Високі почуття, натхнення, душевне піднесення, викликані певною подією, явищем
3 Неподільний смисловий елемент сюжету
4 Художнє означення
А Пафос твору
Б Художня деталь
В Епітет
Г Мотив

21. Встановити відповідність між словами і їхніми лексичними значеннями (4 бали)
1 Маремуха
2 Кирея
3 Вориння
4 Розгудець
А Верхній довгий суконний одяг із відлогою
Б Жердини в огорожі
В Мухомор
Г Обманщик

22. Співвіднести героя твору з його назвою (4 бали)
1 Зульфат
2 Любка
3 Наталя Миколаївна
4 Дядько Себастіян
А «Гуси-лебеді летять…»
Б «Климко» Г. Тютюнник

23. Проаналізувати, які якості прищеплювали Михайликові герої твору
М. Стельмаха «Гуси лебеді летять…» (4 бали)
1 Святе ставлення до землі, оранки, сівби, до дерев, насіння.
2 Бачити красу і визнавати владу природи
3 Закликав вчитися так, щоб усі знали, які то мужицькі діти
4 Пояснює Михайликові зміст незрозумілих книг, розкриває завісу майбут-
нього життя.
А Дідусь
Б Мар’яна
В Дядько Себастіян
Г Мати

24. Встановити відповідність між висловом, що стосується героя, та цим героєм (4 бали)
1 «На ярмарку за тоненьку книжечку «Три торби реготу» я віддав безсовісному крамареві аж п’ять крашанок, знайдених на вишках у кубельці отої зозулястої, що завжди норовить потаємно вивести курчат, бо дуже хотілося посміятись»
2 «Першого дня йому йшлося легко, навіть весело. Пухка пилюга на дорозі гріла босі ноги, в кишенях дядькової діжурки лежало шість великих сухарів із білого хліба і чимала торба на сіль»
3 «Ой гороше, гороше, чого ти минулого літа допустив до себе черву? – докоряє вона дрібним горошинам. – Гляди, в цьому році не зроби такого. А ти, бобе, чому почорнів, яка журба тебе поїдом їсть?..»
4 «- А ти вообше можеш тут не стоять. Вобше не підходь, бо я в тебе й золота не візьму, хоч би в тебе воно й було. Їх пожалій, привези, а вони ще й зубами скреготять…»
А Мати (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…»)
Б Михайлик (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…»)
В Бородань (Григір Тютюнник «Климко» )
Г Климко (Григір Тютюнник «Климко» )

25. Встановити відповідність між цитатою та тим, про кого це сказано
(4 бали)
1 « I в них теж чогось вискакували клепки, розсихались обручi, губились ключi вiд розуму, не варив баняк, у головi лiтали джмелi, замiсть мiзкiв росла капуста, не родило в черепку, не було лою пiд чуприною, розум якось втулявся аж у п'яти i на в'язах стирчала макiтра…»
2 «…бузувiр, опришок, урвиголова, харциз, каламут i навiть химород»
3 «Вiн примружується i починає натрушувати смiх на ворота, i нам приємно дивитися один на одного, хоча один з нас взутий, а другому взуття тiльки сниться»
4 «Сусiди не раз, смiючись, згадували, як на замовлення вiн робив нашому пановi фiгури апостолiв Петра й Павла. Вони виходили з дерева не пiсними святенниками, а могутнiми молодоокими бороданями, яким приємно було тримати в руках i книгу, i ключi вiд раю»
А Про дядька Себастіяна
Б Про дорослих
В Про дідуся
Г Про Михайлика

ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА?

1. Вказати, як називається невеликий за обсягом твір, що містить незвичайну подію з життя головного героя з несподіваним фіналом ( 1 бал)
А Повість
Б Оповідання
В Новела
Г Роман

2. Визначити, кому належать ці слова в оповіданні О. Стороженка «Скарб» : «…Як Бог дасть, то й у вікно вкине…»( 1 бал)
А Наймиту
Б Парубкам
В Павлусеві
Г Батькові

3. Вирізнити, в якому творі порушено такі морально-етичні проблеми, як проблеми батьків і дітей, лінощів, щастя (1 бал)
А Євгена Гуцала «Сім’я дикої качки»
Б Олекси Стороженка «Скарб».
В Бориса Харчука «Планетик».
Г Богдана Лепкого «Цвіт щастя»

4. Проаналізувати, що розумів автор під словом «скарб» в оповіданні О. Сто-роженка «Скарб» (1 бал)
А Гроші
Б Родину
В Щастя
Г Душевний спокій

5. Вибрати, які риси характеру притаманні хлопчикові ( Б. Лепкий «Цвіт щастя» ( 1 бал)
А Егоїстичність, самовпевненість,гордість
Б Любов до рідних, вміння фантазувати, наполегливість
В Боягузтво, скромність, відвертість
Г Слухняність, працьовитість, пошана до старших

6. Визначити, що саме засуджувала мишка у своїх господарях у казці
Богдана Лепкого «Мишка) ( 1 бал)
А Ледарство
Б Жадібність
В Заздрість
Г Співчутливість

7. Вибрати, у чому полягає трагізм ситуації в казці Богдана Лепкого «Мишка» ( 1 бал)
А Мишка згризла гроші господарів
Б Господарі пожаліли молока для хворої дитини
В Корови давали мало молока і людям не було чого пити
Г Сусіди люблять гроші і заради них можуть продати і рідного батька

8. Визначити, що характеризують слова М. Стельмаха «От і проживи, чоловіче, свій вік, щоб твоя дитина, щоб чиясь сирота, щоб люди тебе людиною називали…» у казці Богдана Лепкого «Мишка» ( 1 бал)
А Героїв твору
Б Теми твору
В Ідеї твору
Г Проблем твору

9. Вказати, які рядки найвдаліше характеризують життєве кредо і громадянську позицію Ліни Костенко ( 1 бал)
А «Я трохи звір, я не люблю неволі.
Я вирвуся, хоч лапу відгризу!»
Б «Поезія – рідна сестра моя.
Правда людська – наша мати.»
В «Не бійся правди, хоч яка гірка,
Не бійся смутку, хоч вони як ріки…»
Г «Життя людського строки стислі.
Немає часу на поразку.»

10. Вибрати, що є уособленням духовного багатства людини у поезії
Л. Костенко «Чайка на крижині» ( 1 бал)
А Крила
Б Крига
В Людина
Г Чайка

11.Вирізнити слова, які відтворюють головну думку вірша Ліни Костенко «Крила» ( 1 бал)
А «Людина нібито не літає…
А крила має…»
Б «А й правда
Крилатим rрунту не треба»
В «Немає пари.
то будуть хмари…»
Г «Вони, ті крила… а з правди.
чесності…»

12. Вказати, яку з рослин Борис Харчук називає «сторожем у житньому брилі» в повісті «Планетик» ( 1 бал)
А Калину
Б Півонії
В Жоржини
Г Соняшник

13. Ідентифікувати, кому належать ці слова з повісті – притчі Б.Харчука «Планетник»: «Подобається, то й живіть… А плата? За гріш не купиш маку, а за гривню правди..!» ( 1 бал)
А Планетикові
Б Олені Булизі
В Матері
Г Капушеві

14. Визначити, які три найважливіші корені у людському житті визначив дідо Капуш з повісті – притчі Б. Харчука «Планетник» ( 1 бал)
А Правда,жертовність,мужність
Б Любов,вірність,повага
В Природа,книга,людина
Г Земля,небо,в самому собі

15.Згадати, чому на початку оповідання Є.Гуцала «Сім’я дикої качки» радів Юрко ( 1 бал)
А Зустрів Тосю
Б Прокинувся вчасно
В Багато наловив риби
Г Спіймав каченят

16. Визначити правильне твердження за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений» ( 1 бал)
А Люди міста ненавиділи полонених німців
Б Фрідріх робив прикраси зі шматочків цегли
В Фотокартку двох дівчаток знайшли у скрині
Г Фрідріх помер через тяжку хворобу

17. Відновити хронологічну послідовність подій за сюжетом оповідання О.Стороженка «Скарб» (2 бали)
А Отож після смерті старих наймит оженився з наймичкою
Б Раз вночі розвередувався Павлусь, як на живіт кричить
В Уже Павлусеві минув і двадцятий, уже б він і на вечорниці пішов, так мати не
пуска
Г Раз на Зелені свята зібралося парубоцтво шукати скарб

18. Віднайти відповідність між засобом гумористичного зображення і прикладом з тексту (4 бали)
1 «…та й годують скриню карбованцями, як свиню горохом»
2 «Тільки йому й робити, що цілісінький день їсть(а лопав здоров) та спить» 3 «Не ходи синку: душно, сонце напече головку,го лова болітиме…»
4 «Так його вигнало та розперло, такий став гладкий та опецькуватий…»
А Зменшувально-пестливі суфікси
Б Використання слова в одному й тому ж реченні одночасно в прямому і
переносному значенні
В Гіперболізація
Г Згрубілі коментарі

19. Співвіднести про кого говориться у повісті Б. Харчука «Планетник» (4бали)
1 «Повів оком в один бік – і квіти перестали цвісти…»
2 «…до пізньої пори, аж до заходу сонця, поралася в городі»
3 «…припадаючи до землі, підвела голову,а перед її очима розцвів нарцис»
4 «…він стояв, мов зламаний колосок…»
А Олена Булига
Б Мати
В Планетник
Г Дід Капуша

20. Встановити відповідність між героями оповідання Євгена Гуцала «Сім’я дикої качки» і діями, які вони здійснювали ( 4 бали)
1 Провину перекидує на інших
2 Теж кинулися в річку, й собі взялися їх підштовхувати
3 Кидалася то туди, то сюди, захищаючи їх
4 Хоче товаришувати та слухати розмови про місто
А Юрко
Б Тося
В Хлопці
Г Качка

21. Установити відповідність між фразеологізмом та його значенням (4 бали)
1 Розправляти крила
2 Сльози були на підході
3 Сягати корінням
4 Обпалювати собі крила
А Вести, брати свій початок з дуже давніх часів
Б От-от заплаче
В Зневіритись у своїх силах
Г Виявляти свої сили, здібності

22. Встановити відповідність між назвами творів та уривками (4 бали)
1 «Щастя, як горох з мішка, так і сиплеться на нашого Павлуся…»
2 «Місто давно не сердилось на німців, вдови жаліли їх…»
3 «Раз якось вертає мишка і чує: в хаті чужим духом пахне.»
4 «Дівчина зібрала їх у пазуху й побігла до річки.»
А Є.Гуцало «Сім’я дикої качки»
Б Л.Пономаренко «Гер переможений»
В Б. Лепкий «Мишка»
Г О. Стороженко «Скарб»

23. Співвіднести героїв з їх рисами характеру ( 4 бали)
1 Байдужий до страждань інших, хвалькуватий, брехливий
2 Спритний, наполегливий, допитливий, чуйний
3 Здатна до співпереживання, справедлива, добра
4 Байдужий, ледачий, егоїстичний, примхливий
А Павлусь ( О. Стороженко «Скарб»)
Б Планетник (Б. Харчука «Планетник»)
В Мишка (Б. Лепкий «Мишка»)
Г Юрко (Є.Гуцало «Сім’я дикої качки»)

24. Віднайти відповідність між подіями та елементами сюжету за оповіданням Є.Гуцала «Сім’я дикої качки» ( 4 бали)
1 Юрко забирає пташенят
2 Тося разом з хлопцями намагається врятувати каченят
3 Ранішня подорож Юрка до річки
4 Від’їзд Юрка до міста
А Експозиція
Б Зав’язка
В Кульмінація
Г Розв’язка

25. Встановити відповідність між визначенням основної думки твору та його назвою ( 4 бали)
1 Возвеличення любові до рідного краю, перебуваючи далеко за його межами
2 Засудження бездумного ставлення до природи, до своїх учинків
3 Треба в будь-якій ситуації залишатися людиною, особливо під час війни
4 Кожна людина повинна присвятити себе для створення та примноження добра,
краси на благо інших
А Є.Гуцало «Сім’я дикої качки»
Б Л.Пономаренко «Гер переможений»
В Б. Харчука «Планетник»
Г Л. Костенко «Чайка на крижині»


МИ – УКРАЇНЦІ ( В. СИМОНЕНКО,А. МАЛИШКО )

1. Вирізнити, як називалась перша збірка поезій В. Симоненка (1 бал)
А «Земне тяжіння»
Б «Тиша і грім»
В «Лебеді материнства»
Г «Поезії»

2. Визначити, хто оповідач у вірші Василя Симоненка «Лебеді материнства» (1 бал)
А Син
Б Мати
В Батько
Г Дідусь

3. Вказати, кого стосується таке визначення «Образ самого автора у його ліриці, а також один із способів розкриття його свідомості» (1 бал)
А Романтичного героя
Б Ліричного героя
В Головного героя
Г Другорядного героя

4. Визначити, яка поезія В. Симоненка порушувала питання про неповторність людської особистості, про сенс життя людини ( 1 бал)
А «Лебеді материнства»
Б «Перехожий»
В «Ти знаєш, що ти – людини?»
Г «Гей, нові Колумби й Магеллани…»

5. Вирізнити у чому вбачає В. Симоненко місію людини на землі з поезії «Ти знаєш, що ти – людини?» ( 1 бал)
А Відкривати надбання предків
Б Жити за законами моралі
В Дбати про рідних
Г Цінувати кожну мить життя

6. Віднайти, яке слово (епіфора) підкреслює неповторність, індивідуальність кожної людини в поезії В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людини?» ( 1 бал)
А Єдина
Б Людина
В Для тебе
Г Земля

7. Вказати, з якої поезії В. Симоненка ці рядки « … Хто сказав, що вже уже відкрито?...» ( 1 бал)
А «Лебеді материнства»
Б «Гей, нові Колумби й Магеллани…»
В «Ти знаєш, що ти – людина?»
Г «Перехожий»

8. Визначити, кому присвячена поезія В. Симоненка «Перехожий» ( 1 бал)
А Ліні Костенко
Б Лесі Українці
ВТарасові Шевченко
Г Любові Пономаренко

9. Вказати, в якій поезії В. Симоненка зображено ліричного героя з
«… жадібними очима; зачарований світом…»( 1 бал)
А «Перехожий»
Б «Лебеді материнства»
В « Ти знаєш, що ти – людина?»
Г « Гей, нові Колумби й Магеллани…»

10. Віднайти, яку проблему порушено в поезії В. Симоненка «Перехожий»
( 1бал)
А Любові до рідного краю
Б Індивідуальності й натовпу
В Бездушності людей
Г Самореалізації людини

11. Визначити, кого з українських поетів називають «солов’їним серцем України» (1 бал)
А Володимира Сосюру
Б Василя Симоненка
В Андрія Малишка
Г Павла Тичину

12. Вказати, ким працював А. Малишко в період Другої світової війни ( 1 бал)
А Кореспондентом
Б Лікарем
В Учителем
Г Танкистом

13. Вирізнити, який художній засіб використано А. Малишком для змалювання образу матері з поезії «Пісня про рушник» ( 1 бал)
А Епітети
Б Метафори
В Порівняння
Г Анафора

14. Вказати, яку поезію А. Малишка вважають «лебединою піснею» його письменницького життя ( 1 бал)
А «Пісня про рушник»
Б «Вогник»
В «Приходять предки»
Г «Стежина»

15. Проаналізувати, в якій з поезій А. Малишка піднято проблему історичної пам’яті ( 1 бал)
А «Стежина»
Б «Пісня про рушник»
В «Приходять предки»
Г «Вогник»

16. Вибрати поезію А. Малишка, в якій він звертається до теми рідної оселі
( 1 бал)
А «Приходять предки»
Б «Стежина»
В «Вогник»
Г «Пісня про рушник»

17. Встановити послідовність розгортання подій у поезії В. Симоненка «Перехожий» ( 2 бали)
А «Одні співчували йому убого…»
Б «Зачарований світом, натхненно і мудро творив ходу …»
В «А він знову йшов…»
Г «І ніхто не бачив, і ніхто від краси не зомлів…»

18. Встановити відповідність між художніми засобами і рядками з поезії (4 бали)
1 «…лебеді, як мрії…»
2 «…танцювали лебеді в хаті на стіні…»
3 «… у хмільні смеркання мавки чорноброві…»
4 « …можеш вибирати…»
А Епітет
Б Метафора
В Порівняння
Г Повтор

19. Співвіднести ліричні образи поезій А. Малишка з їх характеристикою ( 4 бали)
1 « …на ньому цвіте росяниста доріжка…»
2 «Нема кінця їй в темнім лузі…»
3 «Там юність ходила у росах до хати…»
4 «Дарують ласку, повну болю й змоги…»
А Рідна оселя
Б Наші предки
В Стежина
Г Рушник

20. Встановити відповідність між назвами поезій та їх темами ( 4 бали)
1 Роздуми про швидкоплинність життя
2 Оспівування любові до матері
3 Звернення до молоді відкривати нове, ніким ще незвідане
4 Зображення різкого ставлення людей до героя, який спіткнувся
А В. Симоненко « Гей, нові Колумби й Магеллани…»
Б А. Малишко «Пісня про рушник»
В А. Малишко «Перехожий»
Г В. Симоненко « Ти знаєш, що ти – людина?»

21. Встановити відповідність між словами та їх лексичним значенням ( 4 бали)
1 Схизмат
2 Каравела
3 Шкварити
4 Прелат
А Узагальнена назва католицьких священиків
Б Людина, що зрадила істинній вірі
В Старовинний вітрильник
Г Смажити

22. Співвіднести логічні пари ( 4 бали)
1 Перехожий
2 Лебеді
3 Вогник
4 Рушник
А Вірність
Б Життєва дорога
В Індивідуальність
Г Рідна оселя

23. Встановити відповідність між визначенням основної думки вірша та його назвою (4 бали)
1 Уславлення шанобливого ставлення до матері-святині
2 Висловлення почуття пошани до тих, хто творив історію, захищав рідний край
3 Гімн незрадливій материнській любові та синівській вірності Батьківщині
4 Утвердження поваги до людини, до її власної гідності, до її права на особисту свободу
А В. Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина?»
Б А. Малишко «Пісня про рушник»
В А. Малишко «Приходять предки»
Г В. Симоненко «Лебеді материнства»

24. Встановити відповідність між назвою твору та його рядками ( 4 бали)
1 «Дарують ласку, повну болю й змоги,
Щоб в очах уздріть нові прологи»
2 «Ой біжи, біжи досадо, не вертай до хати.
Не пущу тебе колиску синову гойдати»
3 « І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші, блакитні твої»
4 «В землю полускану втюпився кожен,
Очі в пилюці бездумно волік…»
А А. Малишко «Пісня про рушник»
Б В. Симоненко «Перехожий»
В А. Малишко «Приходять предки»
Г В. Симоненко «Лебеді материнства»

25. Встановити відповідність між терміном та його значенням (4 бали)
1 Неподільний смисловий елемент сюжету ( тема)
2 Повторення групи слів, рядка або кількох віршованих рядків наприкінці
строфи або групи строф
3 Друге ліричне «я» поета, своєрідна форма втілення його думок, почуттів
4 Відтворення характерів людей та їхніх взаємин через художні образи тварин,
рослин, предметів тощо
А Рефрен
Б Алегорія
В Мотив
Г Ліричний герой

МИ – УКРАЇНЦІ (А. ДІМАРОВ, В. ГОЛОБОРОДЬКО, Л. КИСЕЛЬОВ)

1.Визначити жанр твору А. Дімарова «Блакитна дитина» (1 бал)
А Пригодницька повість
Б Автобіографічна повість
В Героїко-романтична повість
Г Оповідання

2. Вирізнити правильне визначення ліричного відступу ( 1 бал)
А Образ самого автора в його ліриці, а також один із способів розкриття його
свідомості.
Б Образ у художньому творі, побудований на принципі різкого контрасту з
рисами пересічного сучасника.
В Особлива риса, ознака, подробиця у портреті, поведінці персонажа, його
навколишньому оточенні, що часто повторюється письменником при
змалюванні певного героя
Г Частина художнього твору, в якій письменник відступає від розгортання
сюжету і не через образи, картини, а прямо від себе дає оцінку зображуваному

3.Згадати, як називали Івана, який обіцяв, але не дав хлопцям пограти у більярд ( за повістю А. Дімарова «Блакитна дитина») ( 1 бал)
А Брехливим
Б Жадібним
В Рудим
Г Товстим

4. Вибрати, про кого сказано:« …Ходила здебільшого в самій сорочці, так їй було жарко. Піт зрощував її кругле обличчя, і вона раз пораз витиралася рушником, мов після лазні.» ( за повістю А. Дімарова «Блакитна дитина»)
(1 бал)
А Анжеліку Михайлівну
Б Мати
В Домну Данилівну
Г Марію Федорівну

5. Вирізнити основні риси вдачі Толіка, головного героя повістя А. Дімарова «Блакитна дитина» ( 1 бал)
А Захоплення географією
Б Працьовитість, хист до малювання
В Цілеспрямованість, любов до книг
Г Хоробрість, відвага

6. Вибрати означення, які б підійшли до характеристики сюжету повісті
А. Дімарова «Блакитна дитина» в цілому ( 1 бал)
А Інтригуючий, веселий, динамічний
Б Фантастичний, повільний, розтягнутий
В Сумний, гострий, пригодницький
Г Складний, заплутаний, казковий

7. Згадати, за який подвиг Толя став « героєм школи» ( за повістю А. Дімарова «Блакитна дитина») ( 1 бал)
А Врятував цуценя, що впало в яму
Б Допоміг бабусі скопати город
В Посів перше місце у змаганнях з бігу
Г Проковтнув жабенят

8. З’ясувати, що єднає хлопчаків із повісті А. Дімарова «Блакитна дитина» і повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» (1 бал)
А Відмінне навчання у школі
Б Прагнення створити винахід
В Допомога батькам
Г Любов до природи

9. Продовжити визначення « Вірш, який має довільну кількість стоп у рядку – це…» (1 бал)
А Вільний вірш
Б Поема
В Коломийка
Г Диптих

10. Визначити, з ким ми розмовляємо «пісенними словами»( за поезією
В. Голобородька «Наша мова») ( 1 бал)
А Побратимами
Б Батьками
В Ворогами
Г Друзями

11.Вирізнити серед поданих означень авторський неологізм ( за поезією
В. Голобородька «Ми йдемо») ( 1 бал)
А Багатолюдними
Б Тихомрійними
В Золотоверхими
Г Віковічними

12.Перефразувати вислів « …у зелене волосся дощу» ( 1 бал)
А Ллє дощ як з відра
Б Дощ іде влітку
В Дощ намочив листя дерев
Г Прийшла весна

13. Проаналізувати, в якій з поезій Л. Кисельова висловлено головну думку про те, що усі люди заслуговують на щастя, на підтримку та допомогу (1 бал)
А «Додому»
Б «Земля така гаряча…»
В «Стати хоч на менти лічені…»
Г « Катерина»

14. Вибрати, що означають слова епіграфа до поезії Л.Кисельова «Земля така гаряча…» (1 бал)
А Треба берегти життя і все навколо себе
Б Треба шанобливо ставитись до птахів
В Бажання завоювати світ, підкорити його собі
Г Показати жорстоке ставлення людей до птахів

15. Визначити, яке з прислів’їв розкриває головну думку поезії Л. Кисельова «Додому» ( 1 бал)
А «Кожний кулик своє болото хвалить»
Б «Погана птиця, що своє гніздо паскудить»
В «Всюди добре, а вдома найліпше»
Г «Де хліб – сіль – каша, там домівка наша»

16. Вказати, які образи-символи України використано у поезії Л. Кисельова «Катерина» ( 1 бал)
А Тополя, лелека
Б Калина, соловей, стежина
В Рушник, хміль, пісня
Г Хліб, калина, барвні сни дітей

17. Встановити послідовність подій з назвами розділів повісті А. Дімарова «Блакитна дитина» (2 бали)
А Самостійний твір
Б Які на смак жабенята
В Літні канікули
Г Новий костюм

18. Співвіднести портрет-опис і героя повісті А. Дімарова «Блакитна дитина» ( 4 бали)
1 «Обличчя…приходить у рух. Часто скліпують повіки, посмикуються щоки,
розтуляються губи, посіпується гостреньке підборіддя…»
2 «…Мав найбільші, з лопату, долоні з зашкарублою шкірою і грубезний
голос…»
3 «…Були найдовші серед усіх дівчат коси. Сорні, товсті, вони звисали до пояса і
надавали гордовитого вигляду смаглявому обличчю з великими терновими
очима.»
4 «…Пурхає над моєю головою, вимахуючи сніжно-білими крильцями, сяє
рожевими щічками і докірливо дивиться на забіяку повними всіх на світі чеснот
голубими очима.»
А Дядько Матвій
Б Блакитна дитина
В Оля Чровжова
Г Син оповідача

19. Встановити відповідність між фразеологізмом та його значенням за повістю А. Дімарова «Блакитна дитина» (4 бали)
1 Скрутити мені в’язи
2 Обходили десятою дорогою
3 Непрошений гість
4 Самому собі накинути петельку
А Небажана людина, яку ніхто не чекає
Б Потрапити в небезпеку через необачність
В Уникати стосунків з кимось
Г Тяжко покарати, побити

20. Співвіднести композиційні елементи з наведеними подіями з повісті
А. Дімарова «Блакитна дитина (4 бали)
1 Хлопчик усвідомлює свою відповідальність
2 Мати незадоволена поведінкою сина, картає його і ставить за приклад батька; її
підтримує бабуся
3 Дядько Матвій карає кропивою; з’їдене жабеня; хлопці обкидають суперника
Федора яйцями
4 Батько згадує своє дитинство, свій розбишакуватий 5-Б клас
А Експозиція
Б Зав’язка
В Кульмінаційні моменти
Г Розв’язка

21. Встановити відповідність між героєм та його захопленням за повістю
А. Дімарова «Блакитна дитина» ( 4 бали)
1 Мишка
2 Калюжний
3 Василь
4 Толя
А Читання книг
Б Авіація
В Стрільба
Г Футбол

22. Співвіднести наведені приклади та художні засоби виразності за поезією В. Голобородька «Ми йдемо»(4 бали)
1 « прадавні шляхи», « віковічна земля», «золотоверхі церкви»
2 «предки послали у путь», «виставляти контраргументи», «радість сяє»
3 «виглядаєте у вікна, як сусіди», «визираєте з-за рогу, як вороги»
4 «Ми йдемо по Україні», «марна ваша справа»
А Метафори
Б Повтори
В Епітети
Г Порівняння

23. Встановити відповідність між словами та їх лексичним значенням за поезіями Л. Кисельова (4 бали)
1 Менти
2 Характерник
3 Притне
4 Панцерники
А Літаки
Б Хвилини, моменти
В Наблизить, обніме
Г Чарівник, ворожбит

24. Встановити відповідність між назвами поезій та їх рядками (4 бали)
1 «Ми гордо йдемо шляхами України:
Ви, які виглядаєте у вікна, як сусіди…»
2 «Зелені леза юної трави
Очистять душу, стешуть білу льолю…»
3 « А хмара плете і плете
Зелене волосся дощу…
4 « Панцерники рокочуть,
Крають Чумацький Шлях…»
А Л. Кисельов «Додому»
Б В. Голобородько « З дитинства: дощ»
В Л. Кисельов «Земля така гаряча»
Г В. Голобородько «Ми йдемо»

25. Співвіднести логічні пари (4 бали)
1 « …хата,наповнена теплом, як гніздо…»
2 «…А тільки так, смутне: шкода Москви…»
3 «…Шевченкова Мадонна…»
4 «Лелеко, біла лелеко»
А Л. Кисельов «Додому»
Б В. Голобородько «Біла лелека»
В В. Голобородько « З дитинства: дощ»
Г Л. Кисельов «Катерина»

КЛЮЧ ДО ТЕМИ « ВСТУП. ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ. ПРО ДАЛЕКІ МИНУЛІ ЧАСИ»

1. Б; 2. Б; 3. Б; 4. А; 5. В; 6. Г; 7. В; 8. А; 9. Б; 10. Б; 11. В; 12. А; 13. В; 14. Г; 15. Г; 16. В;
17. 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – В;
18. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А;
19. 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б;
20. 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – В;
21. 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – А;
22. 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – А;
23. 1 – Г, 2 – А, 3 – Б, 4 – В;
24. 1 – Б, В, Г, 2 – А;
25. 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В



КЛЮЧ ДО ТЕМИ « ПРО ДАЛЕКІ МИНУЛІ ЧАСИ»

1. А; 2. А; 3. Б; 4. Б; 5. Б; 6. А; 7. Г; 8. Г; 9. Б; 10. Б; 11. Г; 12. А; 13. Г; 14. В; 15.Б;
16. В;
17. 1 – А, 2 – В, 3 – Г, 4 – Б;
18. 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б;
19. 1 – В, 2 – Г, 3 – Б, 4 – А;
20. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А;
21. 1 – В, 2 – Г, 3 – Б, 4 – А;
22. 1 – А, 2 – В, 3 – Б, 4 – Г;
23. 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б;
24. 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В;
25. 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – В


КЛЮЧ ДО ТЕМИ «Я І СВІТ»

1. Б; 2. Г; 3. В; 4. А; 5. В; 6. А; 7. Б; 8. Б; 9. А; 10. Г; 11. В; 12. Г; 13. Б; 14. В; 15.Г;
16.А;
17. 1 – А, 2 – Б, 3 – Г, 4 – В;
18. 1 – В, 2 – Б, 3 – А, 4 – Г;
19. 1 – Б, 2 – Г, 3 – Б, 4 – А;
20. 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В;
21. 1 – В, 2 – А, 3 – Б, 4 – Г;
22. 1 – Б, 2 – А, 3 – Б, 4 – А;
23. 1 – Г, 2 – А, 3 – Б, 4 – В;
24. 1 – Б, 2 –Г, 3 – А, 4 – В;
25. 1 – Б, 2 – Г, 3 –А, 4 – В



КЛЮЧ ДО ТЕМИ « ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ - ЛЮДИНА?»

1. В; 2. В; 3. Б; 4. В; 5. Б; 6. Б; 7. Б; 8. В; 9. Б; 10. А; 11. А; 12. Г; 13. Б; 14. Г; 15. Б; 16. Б;
17. 1-В, 2-Б, 3-А, 4-Г;
18. 1-В, 2-А, 3-Г, 4-Б;
19. 1-Б, 2-В, 3-Г, 4-А;
20. 1-А, 2-В, 3-Г, 4-Б;
21. 1-В, 2-Б, 3-Г, 4-А;
22. 1-Г, 2-Б, 3-В, 4-А;
23. 1-Г, 2-Б, 3-В, 4-А;
24. 1-В, 2-А, 3-Б, 4-Г;
25. 1-Б, 2-В, 3-Г, 4-А.

КЛЮЧ ДО ТЕМИ « МИ УКРАЇНЦІ» ( В. СИМОНЕНКО, А. МАЛИШКО)

1. Б; 2. Б; 3. Б; 4. В; 5. Б; 6. А; 7. Б; 8. А; 9. А; 10. Б; 11. В; 12. А; 13. А; 14. Г; 15. В; 16. В;
17. 1-Б, 2-Г, 3-А, 4-В;
18. 1-В, 2-Б, 3-А, 4-Г;
19. 1-В, 2-Г, 3-Б, 4-А;
20. 1-В, 2-Б, 3-Г, 4-А;
21. 1-Г, 2-А, 3-Б, 4-В;
22. 1-Б, 2-Г, 3-А, 4-В;
23. 1-Г. 2-А, 3-Б, 4-В;
24. 1-В, 2-Г, 3-А, 4-Б;
25. 1-Б, 2-Г, 3-А, 4-В.

КЛЮЧ ДО ТЕМИ «МИ – УКРАЇНЦІ (А. ДІМАРОВ, В. ГОЛОБОРОДЬКО,
Л. КИСЕЛЬОВ)

1. Б; 2. Г; 3. В; 4. В; 5. В; 6. А; 7. Г; 8.Б; 9. А; 10. А; 11. Б; 12.Б ; 13. В; 14. В; 15. В; 16. Г;
17. 1-Б, 2-А, 3-В, 4-Г;
18.1-Б, 2-Г, 3-В, 4-А;
19. 1-Г, 2-В, 3-А, 4-Б;
20. 1-Б, 2-Г, 3-В, 4-А;
21. 1-Г, 2-В, 3-А, 4-Б;
22. 1-Б, 2-Г, 3-А, 4-В;
23. 1-Г, 2-А, 3-В, 4-Б;
24. 1-Б, 2-В, 3-Г, 4-А;
25. 1-Б, 2-Г, 3-А, 4-В.