Література

8 клас
ВСТУП. УКРАЇНСЬКІ ІСТОРИЧНІ ПІСНІ
1. Вказати, як ще називають естетичну функцію літератури. (1 бал)
А Філософською
Б Художньою
В Емоційною
Г Милозвучною

2. Ідентифікувати визначення поняття «художній образ». (1бал)
А Особлива форма естетичного освоєння світу, при якій зберігається його предметно-чуттєвий характер, його цілісність, життєвість, конкретність
Б Зв’язок уявлень, коли одне з них у людській свідомості викликає низку інших
В Зображення письменником у художньому творі зовнішнього вигляду, пози, рухів, виразу обличчя людини, її одягу, взуття тощо
Г Зображення в літературному творі людини з властивими їй індивідуальними рисами

3. Ідентифікувати визначення поняття «пісня». (1 бал)
А Художній твір усного походження про вигадані фантастичні події
Б Короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття
В Великий твір, переважно героїчного змісту
Г Словесно-музичний твір ліричного або ліро-епічного характеру, мелодійний за своїм інтонаційним малюнком

4. Вказати, який образ має прихований зміст. (1 бал)
А Персонаж
Б Пейзаж
В Символ
Г Ліричний герой

5. Вказати, герой якої історичної пісні очолив боротьбу з панами в Умані і здобув слави. (1 бал)
А Морозенко («Ой Морозе, Морозенко»)
Б Б.Хмельницький («Чи не той то хміль»)
В М.Залізняк («Максим козак Залізняк»)
Г І.Сірко («Та, ой, як крикнув же козак Сірко»)

6. Вказати, в якій пісні звучить заклик до мирного населення єднатися з козацьким військом для захисту рідних земель. (1 бал)
А «Максим козак Залізняк»
Б «За Сибіром сонце сходить»
В «Засвіт встали козаченьки»
Г «Зажурилась Україна»

7. Вказати, в якій історичній пісні згадується битва під Жовтими Водами. (1 бал)
А «Максим козак Залізняк»
Б «Чи не той то хміль»
В «За Сибіром сонце сходить»
Г «Зажурилась Україна»

8. Вказати, яка пісня присвячена боротьбі українського народу проти пан-ської Польщі та султанської Туреччини в другій половині ХVІІ ст. (1 бал)
А «Ой Морозе, Морозенко»
Б «Максим козак Залізняк»
В «Зажурилась Україна»
Г «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»

9. Вказати, з яким проханням звернувся один із захисників країни до пана-брата у пісні «Зажурилась Україна». (1 бал)
А Брати шаблю та йти воювати
Б Зібрати врожай
В Нагородити козаків за їх мужність і завзятість
Г Віднайти полонених і допомогти їх звільнити

10. Вказати, від якого ворога захищали козаки Україну («Зажурилась Україна»). (1 бал)
А Татар
Б Турків
В Половців
Г Ляхів

11. Вказати, куди запропонував їхати отаман козакам у пісні «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко». (1 бал)
А У поле тренуватися
Б Визволяти жінок і дітей з полону
В До хана в гості
Г Перевірити військову охорону

12. Вказати, коли виїхав Сірко з військом ( «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко»). (1 бал)
А До схід сонця
Б В обідню пору
В Коли туман поле вкрив
Г Після обіду

13. Вказати, що сталося з Морозенком після бою («Ой Морозе, Морозен-ку»). (1 бал)
А Був тяжко поранений
Б Пропав безвісти
В Був зарізаний зрадником
Г Його замучили татари

14. Назвати рідне місто Залізняка («Максим козак Залізняк»). (1 бал)
А Умань
Б Жаботин
В Київ
Г Запоріжжя

15. Вказати, проти кого очолив боротьбу Б.Хмельницький («Чи не той то хміль»). (1 бал)
А Турків
Б Татар
В Ляхів
Г Половців

16. Вказати, чому У.Кармалюк не вважає себе грішним («За Сибіром сонце сходить». (1 бал)
А У багатого гроші забирає – бідному віддає
Б Не знущається над народом
В Систематично відвідує церкву
Г Живе за законами Божими

17. Встановити послідовність подій у пісні «За Сибіром сонце сходить». (2 бали)
А «Пішов би я до дітей – Красу мою знають: Аби тільки показався, То зараз піймають»
Б «Чи хто їде, чи хто йде, Треба їх спитати, Як не має він грошей - Треба йому дати!»
В «У неділю дуже рано У всі дзвони дзвонять. А мене, Кармалюка, Як звірюку гонять»
Г «Повернувся я з Сибіру, Та не маю долі, Хоч, здається не в кайданах, А все ж не на волі»

18. Співвіднести тему пісні Марусі Чурай з її назвою. (4 бали)
1 «Ой не ходи, Грицю»
2 «На городі верба рясна»
3 «Засвіт встали козаченьки»
4 «Віють вітри, віють буйні»
А Зображення походу козаченьків, розлучення хлопця з матінкою і коханою
Б Відтворення трагічної долі хлопця через його нерозділене кохання
В Відтворення страждань дівчини за своїм милим
Г Зображення нещасливої долі дівчини, яку розлучили злі люди з милим

19. Встановити відповідність між назвою художнього засобу виразності та прикладами з пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки». (4 бали)
1 Епітети
2 Метафори
3 Звертання
4 Риторичні оклики
А «Прощай, милий мій синочку», «Ой рад би я, матусенько»
Б «Стоїть місяць», «кінь спіткнувся»
В «Через чотири неділеньки додому вертайся!», «Бо хто знає, чи жив вернуся, Чи ляжу в полі!»
Г «Ясні очі», «кінь вороненький»

20. Співвіднести події з пісні «Ой Морозе, Морозенку» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв’язка
А Сум матінки-України з приводу смерті свого сина
Б Полон та катування героя
В Похід козаків на татар під керівництвом Морозенка
Г Бій з ворогом

21. Співвіднести події з пісні «Максим козак Залізняк» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Повернення козаків додому
Б Приїзд М.Залізняка на Вкраїну
В Підготовка козаків до бою з панами
Г Перемога над ворогом, уславлення М.Залізняка

22. Співвіднести події з пісні «Чи не той то хміль» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Застереження гетьману – перед битвою з ляхами не пити Золотої Води
Б Перемога над ворогом
В «Утікали вражі ляхи…»
Г Розповідь про Б.Хмельницького, порівняння його з хмелем

23. Співвіднести події з пісні «За Сибіром сонце сходить» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Переслідування і засудження героя владою
Б Повернення У.Кармелюка із Сибіру
В Продовження народним месником діяльності на благо знедолених та бідних
Г Неможливість Устима жити з родиною

24. Співвіднести наведені рядки з назвами історичних пісень. (4 бали)
1 «Максим козак залізняк»
2 «Чи не той то хміль»
3 «За Сибіром сонце сходить»
4 «Ой Морозе, Морозенку»
А «Бились наші козаченьки До ночі глухої,- Полягло наших чимало, А татар утроє.»
Б «Зібрав війська тисяч сорок В місті Жаботині, Обступили город Умань в обі-дній годині»
В «А я ляхів не боюся І гадки не маю – За собою великую Потугу я знаю…»
Г «Маю жінку, маю діти, Та я їх не бачу, Як згадаю про їх муку – Сам гірко заплачу.»

25. Співвіднести наведені рядки з назвами пісень Марусі Чурай. (4 бали)
1 «Засвіт встали козаченьки»
2 «Засвіт встали козаченьки»
3 «Віють вітри, віють буйні»
4 «Ой не ходи, Грицю»
А «Нехай він не буде ні тій, ні мені, Нехай дістанеться сирій землі.»
Б «Не плач, не плач, Марусенько, Не плач, не журися Та за свого миленького Богу помолися»
В «Нехай він не буде ні тій, ні мені…»
Г «Трачу літа в лютім горі і кінця не бачу, Тільки тоді і полегша, як нишком поплачу»

УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ДУМИ. З ДАВНЬОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Дати визначення поняттю «дума». (1 бал)
А Художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події
Б Невеликий за обсягом оповідний художньо-публіцистичний твір, у якому зображено дійсні факти, події й конкретних людей
В Великий пісенно-розповідний (ліро-епічний) твір, переважно героїчного змі-сту
Г Короткий фольклорний або розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту

2. Вказати жанр, до якого близькі народні думи. (1 бал)
А Казка
Б Легенда
В Історична пісня
Г Оповідання

3. Вказати, у супроводі якого народного інструмента виконуються думи? (1 бал)
А Сопілки
Б Трембіти
В Домбри
Г Кобзи

4. Вказати, хто з названих персоналій належить до сучасних виконавців дум. (1 бал)
А В.Нечема
Б О.Вересай
В Ф.Кушнерик
Г Є.Мовчан

5. Визначити жанр народної думи «Маруся Богуславка». (1 бал)
А Соціально-побутова дума
Б Народна дума невільницького циклу
В Дума, що уславлює героїзм козаків
Г Дума про героїчну боротьбу українського народу проти шляхетсько-польського поневолення

6. Визначити жанр народної думи «Буря на Чорному морі». (1 бал)
А Соціально-побутова дума
Б Народна дума невільницького циклу
В Дума, що уславлює героїзм козаків
Г Дума про героїчну боротьбу українського народу проти шляхетсько-польського поневолення

7. Вказати, хто написав поему «Слово про похід Ігорів». (1 бал)
А О.Мусін-Пушкін
Б Невідомий український поет
В Невідомий лицар, що був у Ігоревій дружині
Г Князь Ігор Святославович

8. Вказати, події якої епохи зображено в поемі «Слово про похід Ігорів». (1 бал)
А ІХ-Х ст.
Б Х-ХІ ст.
В ХІ ст.
Г ХІІ ст.

9. Вказати, біля якого моря відбуваються події, описані в думі «Маруся Богуславка». (1 бал)
А Каспійського
Б Азовського
В Чорного
Г Аральського

10. Вказати, скільки козаків-в`язнів врятувала Маруся Богуславка. (1 бал)
А Сімсот
Б П’ятсот
В Багато
Г Триста

11. Вказати, напередодні якого свята православних відбуваються події у думі «Маруся Богуславка». (1 бал)
А Сорокового дня від Великодня
Б Сорока Святих
В Петра і Павла
Г Вербної неділі

12. Вказати, до кого звертались брати, «прощенія» домагаючись (за думою «Буря на Чорному морі»). (1 бал)
А Господа
Б Сонця
В Грому небесного
Г Моря розгніваного

13. Вказати, хто з персонажів, опинившись у морі під час бурі, порятунку собі «невідкіль не мав» (за думою «Буря на Чорному морі»). (1 бал)
А Атоман козацький
Б Чужий-чуженин
В Військовий турецький
Г Козак полонений

14. Вказати, чия молитва могла врятувати братів, коли ті опинились у небезпеці (за думою «Буря на Чорному морі»). (1 бал)
А Старшого брата
Б Сестри
В Батьків
Г Сусіда

15. Вказати, про який сон розповів Алкан-паша у думі «Самійло Кішка». (1 бал)
А Буря на Чорному морі
Б Повстання невольників
В Зрадництво Ляха Бутурлака
Г Безліч скарбів у пустелі

16. Вказати, про що вмовляв Лях Самійла (дума «Самійло Кішка»). (1 бал)
А Заспівати українською
Б Допомогти відремонтувати галеру
В Відректися від віри християнської
Г Нагострити шаблі

17. Вказати на послідовність викладу змісту думи «Маруся Богуславка». (2 бали)
А «Маруся… добре дбає,- До темниці приходжає, Темницю відмикає…»
Б «…На камені біленькому, Там стояла темниця кам’яная.»
В «Ой визволи, Боже, нас всіх, бідних невільників, З тяжкої неволі, З віри бусурменської…»
Г «То тоді ті козаки теє зачували, Білим лицем до сирої землі припадали, Дів-ку-бранку, Марусю, попівну Богуславку, кляли-проклинали!»

18. Встановити відповідність між назвою твору і його героями. (4 бали)
1 Пан турецький
2 Чужий-чуженин
3 Лях Бутурлак
4 Ярослав Осмисл
А «Буря на Чорному морі»
Б «Слово про похід Ігорів»
В «Маруся Богуславка»
Г «Самійло Кішка»

19. Встановити відповідність між назвою художнього засобу виразності та прикладами з думи «Маруся Богуславка» з їхніми назвами. (4 бали)
1 Епітети
2 Метафора
3 Риторичні оклики
4 Повтори
А «Тільки города Богуслава не минайте!», «Козаки, ви, бідні невільники!»
Б «…Дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка»
В «Білий камень», «розкіш турецька»
Г «Сльозами проливала»

20 Співвіднести персонажів з їхніми характеристиками. (4 бали)
1 Ігор
2 Всеволод
3 Святослав
4 Ярослав Осмисл
А Автор явно симпатизує герою, бачить в ньому сміливого воїна, здатного постояти за рідну землю
Б Сильніший від угорського короля
В Автор зобразив князя не як людину-ідеал, а як звичайну людину – з її мужністю, безстрашністю і з життєвими вадами водночас
Г Змальовується у творі як глава всієї Руської держави, який турбується про загальноруські інтереси

21. Установити відповідність між героєм поеми «Слово про похід Ігорів» та його реплікою. (4 бали)
1 Князь Ігор
2 Князь Всеволод
3 Князь Святослав
4 Боян
А «Хоть і тяжко тій голові бути без пліч – зле й тілу без голови»
Б «Тож всядьмо, браття, на свої борзії коні та на Дін синій поглянем»
В «Сідлай, брате, свої борзії коні, а мої вже готові, осідлані під Курськом, попереду»
Г «Загородіте полю ворота своїми гострими стрілами за землю Руськую…»

22. Вказати, що означають образи-символи, вжиті у «Слово про похід Іго-рів». (4 бали)
1 Ворон
2 Зигзиця (зозуля)
3 Лебідь
4 Сокіл
А Добрий молодець
Б Горе
В Зажурена жінка
Г Красива дівчина

23. Співвіднести події з поеми «Слово про похід Ігорів» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Втеча Ігоря з половецької неволі
Б Поразка руської дружини; Ігор, Всеволод, Володимир, Святослав потрапили у полон
В Бій з печенігами
Г Підготовка Ігоря з дружиною князів до військового поход, зловісні знаки

24. Співвіднести тему твору з його назвою. (4 бали)
1 «Слово про похід Ігорів»
2 «Буря на Чорному морі»
3 «Маруся Богуславка»
4 «Самійло Кішка»
А Відтворення часів боротьби українського народу з турками та тривалого перебування козаків у ворожому полоні
Б Зображення Київської Русі у другій половині ХІІ ст.
В Зображення перебування гетьмана з козаками у турецькій неволі, їх звитяжна боротьба з ворогом
Г Зображення бурі, в результаті якої два рідні брати ледве не загинули

25. Установити відповідність між терміном та його визначенням. (4 бали)
1 Заспів
2 Речитатив
3 Ретардація
4 Період
А Традиційний початок думи
Б Композиційний прийом, який полягає у штучному уповільненні розгортання сюжету, дії шляхом введення в художній твір вставних сцен та епізодів, описів природи і т. ін.
В Рівноскладові рядки думи
Г Повільне проказування, подібне до співу

СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ. І ЧАСТИНА
(Т.ШЕВЧЕНКО, І.ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА)

1. Вказати роки життя Т.Шевченка. (1 бал)
А 1814-1851 рр.
Б 1814-1861 рр.
В 1814-1871 рр.
Г 1814-1881 рр.

2. Вказати, ким був батько Івана Франка. (1 бал)
А Хліборобом
Б Шевцем
В Ковалем
Г Столяром

3. Вказати справжнє ім’я Лесі Українки. (1 бал)
А Марія Вілінська
Б Лариса Косач
В Олена Пчілка
Г Ірина Вільде

4. Визначити жанр поезії Л.Українки «Ви щасливі, пречистії зорі». (1 бал)
А Інтимна лірика
Б Філософська лірика
В Пейзажна лірика
Г Громадянська лірика

5. Визначити жанр поезії Т.Шевченка «Мені однаково, чи буду…». (1 бал)
А Інтимна лірика
Б Філософська лірика
В Пейзажна лірика
Г Громадянська лірика

6. Визначити назву твору та його автора за цитатою: «Чом вас вітер не розвіяв В степу, як пилину? Чом вас лихо не приспало, Як свою дитину?». (1 бал)
А Т.Шевченко «Ой три шляхи широкії»
Б Т.Шевченко «Думи мої, думи мої…»
В Л.Українка «Давня казка»
Г І.Франко «Іван Вишенський»

7. Визначити назву твору та його автора за цитатою: «Лунали б тоді мої мрії І щастя моє таємне, Ясніші, ніж зорі яснії, Гучніші, ніж море гучне». (1 бал)
А Т.Шевченко «Минають дні, минають ночі»
Б Т.Шевченко «Думи мої, думи мої…»
В Л.Українка «Хотіла б я піснею стати…»
Г І.Франко «Іван Вишенський»

8. Визначити назву твору та його автора за цитатою: «От скінчилися відправи і останню молитву на колінах прошептали всі пустинники й ченці». (1 бал)
А Т.Шевченко «Минають дні, минають ночі»
Б Т.Шевченко «Ой три шляхи широкії»
В Л.Українка «Давня казка»
Г І.Франко «Іван Вишенський»

9. Вказати, в якій поезії Т.Шевченка людська бездіяльність порівнюється зі сном. (1 бал)
А «Ой три шляхи широкії»
Б «Думи мої, думи мої»
В «Мені однаково, чи буду»
Г «Минають дні, минають ночі»

10. Вказати, яка річка згадується у творі Т.Шевченка «Думи мої, думи мої…». (1 бал)
А Дунай
Б Каяла
В Ворскла
Г Дніпро

11. Вказати, про кого Т.Шевченко в поезії «Мені однаково, чи буду…» зазна-чає «його замучили колись». (1 бал)
А Одного з видатних історичних осіб
Б Борця за щасливе життя
В В’язня Сибіру
Г Самого себе

12. Визначити художні засоби в уривку з вірша Т.Шевченка «Минають дні, минають ночі…» «Минають дні, минають ночі, Минає літо. Шелестить Пожовкле листя, гаснуть очі, Заснули думи, серце спить…». (1 бал)
А Метонімія, епітет
Б Порівняння, тавтологія
В Метафора, епітет
Г Тавтологія, метафора

13. Вказати, кому присвячений твір І.Франка «Іван Вишенський». (1 бал)
А Т.Шевченку
Б Всім православним
В А.Кримському
Г І.Вишенському

14. Визначити, коли відбуваються події, описані в поемі І.Франка «Іван Вишенський». (1 бал)
А У кінці ХV ст. – на початку ХVІ ст.
Б На початку ХVІ ст.
В У ХVІІ ст.
Г У середині ХІХ ст.

15. Вказати, як характеризується в поемі І.Франка «Іван Вишенський» скитник. (1 бал)
А Молодий та енергійний
Б Самотній і тихий
В Злий і роздратований
Г Щирий і відповідальний

16. Вказати, чим займався Іван Вишенський (поема І.Франка «Іван Вишенський»), перебуваючи в печері. (1 бал)
А Прибирав своє житло
Б Нерухомо спочивав
В Сушив лікарські трави
Г Читав книги

17. Встановити послідовність викладу думок у поезії Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі». (2 бали)
А «…Ваші промені- ваша розмова…»
Б «…Якби я так високо стояла…»
В «…Все на світі вам видно звисока…»
Г «…Якби я була зіркою в небі…»

18. Співвіднести теми поезій Лесі Українки з їхніми назвами. (4 бали)
1 Іван Вишенський
2 Тарас Шевченко
3 Леся Українка
4 Іван Франко
А Десятирічне перебування в засланні
Б Завдяки успіхам у навчанні було звільнено від сплати за нього
В Багаторічне усамітнення в скиті
Г Творчість як боротьба з фізичними недугами

19. Установити відповідність між поезією і її тематикою. (4 бали)
1 «Давня весна»
2 «Давня казка»
3 «Ви щасливі, пречистії зорі…»
4 «Хотіла б я піснею стати»
А Возвеличення прагнення поетеси позбутися туги, жалю
Б Бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою у всьому світі
В Відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси
Г.Зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі й місця поета у визволенні народу від гніту

20. Співвіднести питання та відповіді за змістом поеми Лесі Українки «Давня казка». (4 бали)
1 Яким чином змінилося життя Бертольда після його повернення з військових походів?
2 Чим розважався пан?
3 Про яке лихо повідомила сторожа пана?
4 Які пісні, що виконувалися простим народом, почув Бертольдо?
А «Що ж, напитки та наїдки Та убрання прехороші, Та забави, та турніри, А на все ж то треба грошей»
Б «Що ж, недарма люди кажуть, Що в панів біліші кості! У мужички руки чор-ні, В пані рученька тендітна»
В «Знов у нього в пишнім замку Почалося вічне свято, - О. тепер було у нього Срібла, золота багато»
Г «Що співці по місті ходять І піснями люд морочать, Все про рівність і про волю У піснях своїх торочать»

21. Співвіднести події з поезії Т.Шевченка «Ой три шляхи широкії» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Рідні брати насаджують дерева, кущ калини як обереги на випадок лиха, нещастя
Б Страждання матері, сестри, діточок, коханої, внаслідок цього висихають насаджені ними явори, ясени, тополя, калина
В «Не вертаються три брати, По світу блукають. А три шляхи широкії Терном заростають»
Г Брати розійшлися з України на чужину

22. Співвіднести події з поеми Лесі Українки «Давня казка» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Зустріч Поета з Бертольдом
Б Довічне ув’язнення Поета, його смерть
В Знайомство з Поетом
Г Конфлікт між Бертольдом і Поетом

23. Співвіднести події з поеми І.Франка «Іван Вишенський» з елементами композиції. (4 бали)
1 Зав’язка
2 Розвиток дії
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Аскетичне перебування героя в печері
Б Страждання аскетика від необдуманого рішення; повернення героя по морю (як по суші) додому
В Проводи монахами І.Вишенського до печери
Г Відмова І.Вишенського у допомозі козакам очолити боротьбу православних з католиками

24. Співвіднести визначення з літературознавчими термінами. (4 бали)
1 Жіноча рима
2 Чоловіча рима
3 Дактилічна рима
4 Гіпердактилічна рима
А Рима, в якій наголос на останньому складі
Б Рима, в якій наголос на передостанньому складі
В Рима, в якій наголос падає на четвертий або п’ятий від кінця склад
Г Рима, в якій наголос падає на третій від кінця склад

25 Співвіднести схеми з відповідними видами римування. (4 бали)
1 абвб
2 абба
3 аа бб вв
4 абаб
А Суміжне або парне римування
Б Перехресне римування
В Неспароване римування
Г Кільцеве або охопне (оповите) римування

СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ. ІІ ЧАСТИНА
(В.СОСЮРА, Б.ОЛІЙНИК, В.ПІДПАЛИЙ, І.МАЛКОВИЧ)

1. Визначити, кому з поетів належить вірш «Тиха елегія». (1 бал)
А В.Сосюрі
Б І.Малковичу
В В.Підпалому
Г Б.Олійнику

2. Вказати, хто з названих поетів заснував власне видавництво «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». (1 бал)
А В.Підпалий
Б В.Сосюра
В І.Малкович
Г Б.Олійник

3. Ідентифікувати, якому віршованому розміру відповідає визначення «двоскладова стопа, в якій ритмічний акцент припадає на перший склад, як правило непарний (—U)». (1 бал)
А Ямбу
Б Хорею
В Пірихію
Г Спондею

4. Визначити жанр поезії В.Сосюри «Васильки». (1 бал)
А Інтимна лірика
Б Філософська лірика
В Пейзажна лірика
Г Громадянська лірика

5. Визначити жанр поезії Б.Олійника «Ринг». (1 бал)
А Інтимна лірика
Б Філософська лірика
В Пейзажна лірика
Г Громадянська лірика

6. Визначити назву твору та його автора за цитатою: «Його рубали, а він ріс! На місці зрубаного дуба Росли нові… І навіть хмиз Угору дерся!». (1 бал)
А Б.Олійник «Вибір»
Б І.Малкович «Музика, що пішла»
В В.Сосюра «Сад»
Г В.Підпалий «Запросини»

7. Визначити назву твору та його автора за цитатою: «Можуть настати і такі часи коли нашої мови не буде пам’ятати навіть найменший соловейко». (1 бал)
А Б.Олійник «Ринг»
Б І.Малкович «Свічечка букви Ї»
В В.Сосюра «Любіть Україну!»
Г В.Підпалий «Запросини»

8. Вказати, як В.Підпалий характеризує небо у вірші «Запросини». (1 бал)
А Зоряне
Б Світле
В Голубе
Г Холодне

9. Визначити, який художній засіб використав І.Малкович у рядку поезії «Хай тільки вітер завиває». (1 бал)
А Порівняння
Б Гіперболу
В Епітет
Г Метафору

10. Визначити, за що дорікає І.Малкович у вірші «З янголом на плечі» невідомому. (1 бал)
А Тиняється по світу
Б Намагається довести свою зверхність над іншими
В Не поважає людей похилого віку
Г Прагне збагатитися за рахунок інших

11. Визначити тему поезії В.Підпалого «Тиха елегія». (1 бал)
А Зображення прагнення кожної людини мати свій життєвий вибір
Б Палке кохання українців до рідного краю, Батьківщини
В Зображення поетичного образу України, її краси, величі
Г Відтворення щирих особистих почуттів людини у невід`ємному зв’язку з мовою, народом, рідною землею, Батьківщиною

12. Вказати, за допомогою яких художніх засобів В.Підпалий у вірші «Запросини» намагається відтворити захоплюючий зміст твору. (1 бал)
А Епітетів, порівнянь
Б Епітетів, метафор
В Епітетів, гіпербол
Г Епітетів, уособлень

13. Визначити пору року, коли відбуваються події у вірші В.Підпалого «Запросини». (1 бал)
А Пізня зима
Б Початок весни
В Осінь
Г Середина літа

14. Визначити, яку має форму вірш В.Сосюри «Любіть Україну!». (1 бал)
А Послання
Б Монологу
В Діалогу
Г Полілогу

15. Вказати, яким елементом у композиційній будові вірша В.Сосюри «Лю-біть Україну!» є рядки «всім серцем любіть Україну свою, - і вічні ми будемо з нею». (1 бал)
А Експозицією
Б Кульмінацією
В Зав’язкою
Г Розв`язкою

16. Вказати, з чим порівнює квіти В.Сосюра в поезії «Васильки». (1 бал)
А Очима коханої
Б Внутрішнім почуттям ліричного героя
В Красою і привабливістю поля
Г Намистом молодої

17. Вказати на послідовність викладу змісту поезії Б.Олійника «Ринг». (2 бали)
А «А зараз мертво Лисніє холодом квадрат. Іду. І поруч твердо Крокує Честь – мій секундант.»
Б «Я все стерплю в жорстокім герці, Аби лише, зберігши стиль, Не пропустить удару в серце…»
В «Той ворог хитро, як лисиця, Мені готує рішенець.»
Г «І от затихло. Тільки пласко лисніє квадратовий ринг.»

18. Співвіднести тему поезії з її назвою. (4 бали)
1 Б.Олійник. «Вибір»
2 Б.Олійник. «Ринг»
3 В.Підпалий. «Тиха елегія»
4 В.Підпалий. «Запросини»
А Відтворення щирих особистих почуттів у людини в невід’ємному зв’язку з мовою, народом, рідною землею
Б Розповідь про різноманітність альтернатив у житті людини
В Зображення оптимістичного настрою ліричного героя при виборі правильного власного життєвого шляху
Г Розповідь про підступність, брехню під час змагань

19. Співвіднести тему поезії з її назвою. (4 бали)
1 І.Малкович. «З янголом на плечі»
2 І.Малкович. «Свічечка букви Ї»
3 В.Сосюра. «Сад»
4 В.Сосюра. «Любіть Україну»
А Звернення до дитини – майбутнього країни, яка повинна плекати й оберігати рідну мову
Б Зображення поетичного образу Батьківщини, її краси, її величі
В Зображення ліричного героя, якого намагаються уберегти від зла, жорстоко-сті, лиха
Г Розповідь про труднощі, страждання, яких зазнала Україна впродовж історії, про її боротьбу, нескореність

20. Співвіднести рядки поезій з їхніми авторами та назвами віршів. (4 бали)
1 В.Підпалий. «Запросини»
2 І.Малкович. «Музика, що пішла»
3 В.Сосюра. «Васильки»
4 Б.Олійник. «Вибір»
А «Візьму собі землі окраєць, піду блукати по світах, - хай тільки вітер завиває в моїх розхристаних слідах…»
Б «Так же буде поле, як тепер, синіти, і хмарки летіти в невідомий час, і другий, далекий, сповнений привіту, з рідними очима порівняє нас»
В «Життю – ні кінця, ні начала. І вічно по колу землі: Комусь – лебеді від`ячали, Комусь – ще сурмлять журавлі…»
Г «А в тій хатці за трьома замками, за трьома дверима, у якомусь із трьох кут-ків – золоті весла…»

21. Співвіднести рядки поезій з їхніми авторами та назвами віршів. (4 бали)
1 В.Сосюра. «Сад»
2 І.Малкович. «Свічечка букви Ї»
3 В.Підпалий. «Тиха елегія»
4 Б.Олійник «Ринг»
А «Коли мене питають: «Україну чи зможеш ти забудь на чужині?»»
Б «Ми дочекалися весни, ми вже підходимо до брами!»
В «Тому не можна покладатися тільки на солов’їв, дитино»
Г «Я все стерплю в жорстокім герці, Аби лише, зберігши стиль…»

22. Встановити відповідність між терміном та його визначенням. (4 бали)
1 Громадянська лірика
2 Інтимна лірика
3 Елегія
4 Медитація
А Вірш, у якому настрій ліричного героя викликаний особистими переживан-нями
Б Один із жанрів лірики медитативного, меланхолійного, почасти журливого змісту
В Вірш, у якому автор висловлює роздуми над проблемами життя і смерті, сен-су людського буття
Г Вірш, у якому думки й переживання викликані суспільно-політичними поді-ями

23. Співвіднести події з вірша Б.Олійника «Ринг» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А «Крокує Честь – мій секундант»
Б Готовність рингу, публіки до бою
В Знайомство героя із суперником на рингу, його переваги
Г Реальна можливість героя програти бій через нечесність суперника

24. Співвіднести художні засоби з вірша І.Малковича «Свічечка букви Ї» з їхніми назвами. (4 бали)
1 Епітети
2 Метафора
3 Зменшено-пестливі слова
4 Повтори
А Свічечка, серпик, пальчики, ниточка, долоньки
Б Дитино
В «Місячний серпик», «мова солов`їна»
Г «Місячний серпик зрізаний з неба»

25. Співвіднести назви віршованих розмірів та їхні схеми. (4 бали)
1 Дактиль
2 Анапест
3 Амфібрахій
4 Пірихій
А U U —
Б U U
В U — U
Г — U U

НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА. З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ
(І.КАРПЕНКО-КАРИЙ, М.КОЦЮБИНСЬКИЙ, О.НАЗАРУК)

1. Вказати, хто з українських письменників написав оповідання «Дорогою ціною». (1 бал)
А М.Коцюбинський
Б О.Назарук
В І.Карпенко-Карий
Г В.Сосюра

2. Вказати, скількох корифеїв дала Україні сім`я Тобілевичів. (1 бал)
А Одного
Б Двох
В Трьох
Г Чотирьох

3. Ідентифікувати визначення поняття «комедія». (1 бал)
А Невеличкий прозовий твір, характерними ознаками якого є незвичайна жит-тєва подія, напружений розвиток дій і несподівана розв’язка
Б Художній твір, в якому показано життя в дії і який написано у формі розмови дійових осіб
В Такий драматичний твір, у якому в комічних образах викриваються негативні суспільні або побутові явища, висміюються вади, негативні риси характеру
Г Драматичний твір, який збудований на основі трагедійного конфлікту, розв’язка якого закінчується комічно, не вимагає обов’язкової загибелі героя

4. Вказати, хто з українських письменників склав іспит на народного вчи-теля і став учителювати по селах. (1 бал)
А М.Коцюбинський
Б О.Назарук
В І.Карпенко-Карий
Г І.Франко

5. Визначити жанр твору І.Карпенка-Карого «Сто тисяч». (1 бал)
А Комедія
Б Трагікомедія
В Трагедія
Г Драма

6. Визначити жанр твору М.Коцюбинського «Дорогою ціною». (1 бал)
А Оповідання
Б Повість
В Новела
Г Роман

7. Вказати, події якої епохи змалював О Назарук в історичній повісті «Роксоляна». (1 бал)
А ХІV ст.
Б ХV ст.
В ХVІ ст.
Г ХVІІ ст.

8. Визначити назву твору, автора і героя, якому належить фраза: «Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю». (1 бал)
А Остапу Мандриці (М.Коцюбинський, «Дорогою ціною»)
Б Герасиму Калитці (І Карпенко-Карий, «Сто тисяч»)
В Пузирю (І Карпенко-Карий, «Сто тисяч»)
Г Стефану Дропану (О.Назарук, «Роксоляна»)

9. Вказати, чиї землі хоче викупити Герасим Калитка (І.Карпенко-Карий, «Сто тисяч»). (1 бал)
А Пузиря
Б Смоквинова
В Чобота
Г Жолудя

10. Вказати, за яких умов Герасим Калитка (І.Карпенко-Карий, «Сто ти-сяч») висловився: «Блажен чоловік, іже скоти милує». (1 бал)
А Копач просив у нього коней, щоб поїхати до Пузиря
Б Дізнався про зневажливе ставлення Жолудя до своєї худоби
В Параска звернулася до нього з проханням дати їй коней, щоб їхати до цер-кви
Г Бачив, як Клим годує худобу

11. Визначити, де Савка не користувався фальшивими грошима (І.Карпенко-Карий, «Сто тисяч»). (1 бал)
А У трактирі
Б Лавці
В Казначействі
Г Банку

12. Вказати, як себе характеризував Копач (І.Карпенко-Карий, «Сто ти-сяч»). (1 бал)
А Талановитий і порядний
Б Чемний і безкомпромісний
В Марнославний і розумний
Г Багатий і щирий

13. Визначити, за що Остап (М.Коцюбинський, «Дорогою ціною») засуджує покріпачений народ. (1 бал)
А Не прагне отримати хоча б початкову освіту
Б Байдуже ставиться до власної волі
В Виявив бажання повстати проти кріпосників
Г Не слідкує за власним майном

14. Вказати, чому, тікаючи з неволі, Іван в дорозі пристав до Остапа (М.Коцюбинський, «Дорогою ціною»). (1 бал)
А Вони були з одного повіту
Б Разом колись збирали панський урожай
В Мали спільних родичів
Г Знали один одного ще з дитинства

15. Вказати, куди порадив Іван звернутися Соломії, щоб знайти Остапа. (1 бал)
А До інших циган
Б Міграційної служби
В Багатого болгарина
Г Поліцейської дільниці

16. Вказати, як Анастасія називала татар (О.Назарук, «Роксоляна»). (1 бал)
А Півдикунами
Б Чудовиськами з палаючими вузькими очима
В Дияволами
Г Людьми з неординарною поведінкою

17. Вказати на послідовність викладу змісту ХІ розділу повісті О.Назарука «Роксоляна» «Перша подорож на прощу Роксолани». (2 бали)
А «А на неї святий Афон зробив таке сильне враження, що рішила не покинути христової віри за ніякі скарби світу, навіть за діядем султанки Османів!»
Б «Спокійно пішла в товпі отроків біля Сулеймана до монастиря Св. Пантелеймона»
В «Все те, що оповів старий монах, видалося їй таким природним і правдивим, що немов бачила й чула, як оживають і кричать кам’яні ідоли…»
Г «Припускала, що монастирська брама буде замкнена в тій порі. Але хотіла походити бодай по стежках монастирського города, ближче чудотворної ікони… Брама була відчинена»

18. Вказати, кому з героїв твору О.Назарука «Роксоляна» належать висловлювання. (4 бали)
1 Старець із Афону
2 Абдуллаг
3 Сулейман
4 Кізляр-ага
А «Як найвищий сторож Корану не хочу переступати його…»
Б «Коли сі кімнати не сподобаються тобі, о хатун, можеш одержати інші»
В «Ти хочеш бачити Тверську ікону Богоматері?»
Г «Султан Сулейман буде найбільший зі всіх султанів наших!»

19.Установити відповідність між героями повісті О.Назарука «Роксоляна» та їх діями. (4 бали)
1 Сулейман
2 Стефан Дропан
3 Старий монах
4 Монах-відступник
А Підняв голову, як лев, котрому на могутню гриву хоче сісти легка пташина
Б Поблагословив її і, завагавшись на хвильку, заговорив рідною мовою Настуні
В Докладно переповів султанові все, що довідався від бувшого монаха
Г Більшу часть дороги йшов попри вози, хоч з нього сміялися, що й так скорше не буде на місці

20. Співвіднести події з повісті О.Назарука «Роксоляна» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Підсумки другого галджу султанки Роксолани
Б Юнацькі роки Насті Лісовської, весілля, яке не відбулося
В Полонення героїні татарами і продаж її до султанського гарему
Г Роксоляна – улюблена дружина Сулеймана; народження дитини для султана «невольницею з руської країни»

21. Співвіднести події з оповідання М.Коцюбинського «Дорогою ціною» з елементами композиції. (4 бали)
1 Зав’язка
2 Розвиток дії
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Загибель Соломії
Б Втеча Остапа від пана і панщини як наслідок конфлікту між кріпаком і паном (пан хоче покарати героя за бунтарство, Остап вирішує втекти)
В Злигодні героїв твору під час втечі, сутички з прикордонною вартою, турецькою поліцією
Г Соломія вирішує силою звільнити Остапа з-під турецької варти. Сутичка з турецькою вартою

22. Вказати, кому з героїв твору І.Карпенка-Карого «Сто тисяч» належать висловлювання. (4 бали)
1 Герасим Калитка
2 Роман
3 Невідомий
4 Бонавентура
А «Так я сібє видумал новую комерцію: хороший будєт гендель, ежели удастся…»
Б «Вік живи, вік учись»
В «Жид – то діло, а Копач - морока»
Г «Тридцять літ шукає кладів і голий як бубон, бо все на кладах, кажуть, прокопав… І Все він зна – тільки нічого не робе»

23. Співвіднести події з трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч» з елементами композиції. (4 бали)
1 Зав’язка
2 Розвиток дії
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Обдурений Герасим у розпачі вішається, його рятує Бонавентура
Б Невідомий домовляється з Калиткою про те, що у визначений час він пере-дасть йому на вокзалі за 5 тисяч справжніх грошей 100 тисяч фальшивих
В Гонитва Калитки за наживою, за грошима. Він нещадно експлуатує наймитів, підганяє до роботи сина і дружину, в одруженні сина шукає засобів збагачення
Г Купівля грошей - у мішку замість фальшивих грошей були пакунки чистого паперу

24. Співвіднести героїв з назвами творів. (4 бали)
1 Іван Котигорошко
2 Селім Грізний
3 Малофес
4 Гиньо Іванчук
А М.Коцюбинський. «Дорогою ціною»
Б І.Карпенко-Карий. «Сто тисяч»
В І.Вільде. «Повнолітні діти»
Г О.Назарук. «Роксоляна»

25. Співвіднести визначення з літературознавчими термінами. (4 бали)
1 Гротеск
2 Іронія
3 Сарказм
4 Сатира
А Троп: приховане кепкування, глузування; уживання слова в оберненому, протилежному значенні
Б Художній засіб, прийом, що ґрунтується на свідому перебільшенні, контрас-тах трагічного й комічного, де реальне в житті переплітається з фантастичним, страшне – з незвичайно смішним
В Це троп і засіб комічності, в основі якого лежить гострий дошкульний глум, сповнений презирства
Г Троп: глузування над людиною, державою, діяльністю організацій, що ґрунтується на почутті переваги мовця над тим, про кого чи про що він пише, говорить чи до кого він звертається

З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ. УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР І САТИРА
(В.ДРОЗД, В.САМІЙЛЕНКО, Є.ДУДАР)

1. Вказати, хто з названих українських письменників став Лауреатом пре-мії імені А.Головка, Державної премії України імені Т.Шевченка, Міжнародної премії Фундації Антоновичів (США). (1 бал)
А М.Коцюбинський
Б О.Назарук
В І.Карпенко-Карий
Г В.Дрозд

2. Вказати, скільки за життя В.Самійленка вийшло його збірок. (1 бал)
А Одна
Б Дві
В Три
Г Чотири

3. Ідентифікувати визначення поняття «антитеза». (1 бал)
А Короткий виклад змісту, характеристики книги, статті, рукопису
Б Стилістична фігура, яка полягає в протиставленні явищ, предметів, характерів, посилює змістовне й емоційне звучання твору
В Стилістичний прийом: включення в текст художнього твору загальновідомо-го виразу
Г Повторення однакових або близьких звуків у віршових чи прозових рядках, що надає творам певної виразності

4. Вказати, хто з українських письменників працював у журналі «Перець». (1 бал)
А В.Самійленко
Б О.Назарук
В Є.Дудар
Г В.Дрозд

5. Визначити жанрову спрямованість поезії В.Самійленка «Ельдорадо». (1 бал)
А Гумористичний
Б Іронічний
В Саркастичний
Г Сатиричний

6. Визначити жанрову спрямованість оповіді Є.Дудура «Слон і мухи». (1 бал)
А Іронічна оповідь
Б Сатирична оповідь
В Саркастична оповідь
Г Гумористична оповідь

7. Вказати, чиї слова обрав епіграфом до оповідання «Білий кінь Шептало» В.Дрозд. (1 бал)
А Е.Ремарка
Б Р.Рільке
В О.Пушкіна
Г Т.Шевченка

8. Визначити автора та назву твору, якому належать рядки: «Два хлопці укупі стояли, А третій стояв оддалі, Як ті гаряче розмовляли…». (1 бал)
А В.Самійленко, «Ельдорадо»
Б В.Самійленко, «Патріоти»
В Є.Дудар, «Лісова казка»
Г Є.Дудар, «Червона Шапочка»

9. Вказати, Ирій – це казкова країна, де (повість В.Дрозда «Ирій»). (1 бал)
А Живуть виключно обдаровані люди
Б Відбуваються неприємні події
В Зло переважає над добром
Г Ніколи не буває зими

10. Вказати, з якого твору читав уривок Михайло на сцені (повість В.Дрозда «Ирій»). (1 бал)
А Й.Гете «Фауст»
Б Лесі Українки «Давня казка»
В Б.Олійника «Ринг»
Г О.Пушкіна «До моря»

11. Визначити, художній засіб, який використав В.Дрозд у фразі «Серце моє зупинилося на довгу щемку мить, а тоді заколотило, загупало на всю залу…». (1 бал)
А Метафора
Б Метонімія
В Гіпербола
Г Епітет

12. Вказати, який прикметник застосовує В.Самійленко в поезії «Ельдора-до», характеризуючи країну. (1 бал)
А Пишна
Б Вільна
В Горда
Г Різнобарвна

13. Вказати, від чого втомились двоє балакучих хлопців у вірші В.Самійленка «Патріоти». (1 бал)
А Надмірного галасу
Б Напруженого спілкування
В Того, що набридли один одному
Г Незрозумілих слів, які було складно промовляти

14. Вказати, як називає Є.Дудар у гумористичні оповіді «Слон і Мухи» Мух. (1 бал)
А Мистецтвознавцями
Б Філософами
В Артистами
Г Ораторами

15. Вказати, який недолік Слона критикували Мухи (Є.Дудар «Слон і Му-хи»). (1 бал)
А Ледачість
Б Неповороткість
В Підступність
Г Жорстокість

16. Вказати, за що хвалили лісове господарство (Є.Дудар, «Лісова казка»). (1 бал)
А Вчасне вжиття заходів по охороні лісу
Б Регулярне виконання плану
В Якісну інвентаризацію
Г Неухильне дотримання техніки безпеки

17. Встановити послідовність подій у вірші В.Самійленка «Патріоти». (2 бали)
А «І давність своєї культури, - Довів він усе те з книжок»
Б «Гукали й махали руками, Де річ вимагала того»
В «Один у широкій промові Народні права боронив…»
Г «Він бачив душею Вкраїну І все, що вона добула»

18. Співвіднести події з оповідання В.Дрозда «Білий кінь Шептало» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Повернення коня додому
Б Шептало на волі, насолодження нею
В Степан з конем Шептало вирушив за зеленим харчем для свиней
Г Знайомство читача з конем

19. Співвіднести події з повісті В.Дрозда «Ирій» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А «Відліт» Михайла в Ирій
Б Знайомство з головним героєм твору Михайлом Решетило, його матір’ю
В Вирушення експедиції у подорож на Кукуріківщину
Г Рішення хлопця вирушити в експедицію та виконати наказ матері – знайти справжню батькову могилу

20. Співвіднести події з оповіді Є.Дудара «Слон і мухи» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Зображення Мух на симпозіумі для обговорення приказки «Не робіть з Мухи Слона»
Б Висновок мух – «…ніякого Слона в природі ніколи не було і нема!»
В Мухи не бачили Слона, бо симпозіум проходив на його спині
Г Критичне ставлення Мух до Слона

21. Співвіднести події з оповіді Є.Дудара «Лісова казка» з елементами композиції. (4 бали)
1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Ліквідація лісгоспу, пропозиція Ведмедя зайнятися землеробством
Б Замість колод лісгосп надав вищим інстанціям інформацію на трухляві пали-ці з ліщини
В Намагання Ведмедя миттєво виконати завдання, інструкцію, накази вищих інстанцій
Г Знайомство з роботою лісового господарства під керівництвом Ведмедя

22. Співвіднести художній засіб з прикладом. (4 бали)
1 Іронія
2 Антитеза
3 Просторіччя
4 Розмовна лексика
А «Перелічувала майже нові юбки, кофти, що їх віддала невдячній пакульській хвойді»
Б «Там за правду щира дяка – Батогами, батогами!»
В «Десь далеко єсть країна Пишна, вільна, щастям горда»
Г «Напишу на тебе скаргу, що ти вбив Вовка, обікрав бабушенцію і приставав до мене. Тоді закукурікаєш»

23. Установити відповідність між назвою твору та уривком. (4 бали)
1 В.Дрозд «Білий кінь Шептало»
2 В.Дрозд «Ирій»
3 Є.Дудар «Слон і Мухи»
4 Є.Дудар «Лісова казка»
А «Провели інвентаризацію. Послали в трест звіт із п’ятдесяти колод»
Б «Учасники симпозіуму радісно заджуміли»
В «Неприємний спомин засмоктав у грудях: спека, вигоріле небо, шелест со-ломи по стерні, щем спини, скусаної ґедзями, косарі при обіді»
Г «Сестрина скнарість – вічна тема для материних примовлянь»

24. Установити відповідність між засобами творення гумору та прикла-дом. (4 бали)
1 Лайливі, просторічні слова
2 Фразеологізми
3 Згрубілі слова
4 Змішання різних стилів
А «Надвечір… тітка Дора заповзялася доїти панчохи з грішми. Гроші цвіркали, дзвеніли, ошелешували в дійницю…»
Б «Пакуль – тільки передпокій твого справжнього буття, епитимія за невідомі гріхи, прелюдія, лише епіграф грубезної книги, у якій тобі ще належить написати оптимістичну трагедію»
В «Я невпопад відповідав матері, обіцяючись бути і слухняним, і старатли-вим,… не бити байдики, не тинятися по вулицях »
Г «Жінки… зупинялися та витрішкувато жували очищами крепдешин тітки Дори…»
25. Установити відповідність між терміном і його значенням. (4 бали)
1 Химерна проза
2 Антитеза
3 Контраст
4 Іронія
А Епічні твори, у яких органічно поєднуються елементи реального і фантастичного, побутового та міфологічного, уявного, таємничого
Б Троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення
В Зіставлення протилежних явищ, понять, характерів для посилення враження
Г Змалювання на тлі прекрасної природи негативних суспільних явищ

КЛЮЧ ДО ТЕМИ «ВСТУП. УКРАЇНСЬКІ ІСТОРИЧНІ ПІСНІ»

1. Б; 2. А; 3. Г; 4. В; 5. В; 6. Г; 7. Б; 8. А; 9. А; 10. Б; 11. В; 12. В; 13. Г; 14. Г; 15. В; 16. А; 17. 1 – Г, 2 – Б, 3 – А, 4 – В; 18. 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – В; 19. 1 – Г, 2 – Б, 3 – А, 4 – В; 20. 1 – В, 2 – Г, 3 – Б, 4 – А; 21. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 22. 1 – Г, 2 – А, 3 – Б, 4 – В; 23. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 24. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 25. 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В

КЛЮЧ ДО ТЕМИ «УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ДУМИ.
З ДАВНЬОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ»

1. В; 2. В; 3. Г; 4. А; 5. Б; 6. А; 7. В; 8. Г; 9. В; 10. А; 11. А; 12. А; 13. Б; 14. В; 15. Б; 16. В; 17. 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – В; 18. 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б; 19. 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б; 20. 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б; 21. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 22. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 23. 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – А; 24. 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – В; 25. 1 – А, 2 – Г, 3 – Б, 4 – В

КЛЮЧ ДО ТЕМИ «СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ. І ЧАСТИНА
(Т.ШЕВЧЕНКО, І.ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА)»

1. Б; 2. В; 3. Б; 4. Б; 5. Б; 6. Б; 7. В; 8. Г; 9. Г; 10. Г; 11. Г; 12. Г; 13. В; 14. В; 15. Б; 16. Б; 17. 1 – А, 2 – В, 3 – Б, 4 – Г; 18. 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В; 19. 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б; 20. 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б; 21. 1 – Г, 2 – А, 3 – Б, 4 – В; 22. 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б; 23. 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б; 24. 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В; 25. 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б.

КЛЮЧ ДО ТЕМИ «СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ. ІІ ЧАСТИНА
« В.СОСЮРА, Б.ОЛІЙНИК, В.ПІДПАЛИЙ, І.МАЛКОВИЧ)»

1. В; 2. В; 3. Б; 4. А; 5. Б; 6. В; 7. Б; 8. Г; 9. Г; 10. А; 11. Г; 12. Б; 13. В; 14. А; 15. Г; 16. А; 17. 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – А; 18. 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – В; 19. 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б; 20. 1 – Г, 2 – А, 3 – Б, 4 – В; 21. 1 – Б, 2 – В, 3 – А, 4 – Г; 22. 1 – Г, 2 – А, 3 – Б, 4 – В; 23. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 24. 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б; 25. 1 – В, 2 – А, 3 – Г, 4 – Б.

КЛЮЧ ДО ТЕМИ «НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА. З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ
( І.КАРПЕНКО-КАРИЙ, М.КОЦЮБИНСЬКИЙ, О.НАЗАРУК )»

1. А; 2. Г; 3. В; 4. А; 5. Б; 6. Б; 7. В; 8. Б; 9. Б; 10. В; 11. Г; 12. А; 13. Б; 14. А; 15. Г; 16. А; 17. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 18. 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б; 19. 1 – А, 2 – Г, 3 – Б, 4 – В; 20. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 21. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 22. 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б; 23. 1 – Б, 2 – В, 3 – Г, 4 – А; 24. 1 – А, 2 – Г, 3 – Б, 4 – В; 25. 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В.

КЛЮЧ ДО ТЕМИ «З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ. УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР І САТИРА ( В.ДРОЗД, В.САМІЙЛЕНКО, Є.ДУДАР )»

1. Г; 2. Б; 3. Б; 4. В; 5. Г; 6. Б; 7. Б; 8. Б; 9. Г; 10. А; 11. А; 12. Г; 13. Б; 14. Г; 15. Б; 16. А; 17. 1 – В, 2 – А, 3 – Б, 4 – Г; 18. 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – А; 19. 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 4 – В; 20. 1 – А, 2 – Г, 3 – Б, 4 – В; 21. 1 – Г, 2 – В, 3 – Б, 4 – А; 22. 1 – В, 2 – Б, 3 – Г, 4 – А; 23. 1 – В, 2 – Г, 3 – Б, 4 – А; 24. 1 – А, 2 – В, 3 – Г, 4 – Б; 25. 1 – А, 2 – В, 3 – Г, 4 – Б.